Hop til indhold

Dækken til hund - hvornår er det nødvendigt?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Hvornår er det egentlig nødvendigt med et dækken til en hund?

 

Jeg mener selv, at pelshunde uden underuld SKAL have dækken på når det er koldt. Og det samme gælder hunde der viser tegn på kulde.

 

Jeg spørger fordi der tilsyneladende blandt visse nye hundeejere er en decideret modstand, fordi tøj er fimset eller tøset:vedikke:

 

De fleste hunde kan dog efter min bedste overbevisning holde til en kort tissetur uden jakke på, men forstår slet ikke modstanden mod at bruge dækken?!

 

Selv har jeg en hund som bestemt ikke har behov for et dækken, men ikke desto mindre har hun et regndækken af praktiske årsager.

 

Hvad er jeres holdning til hunde og dækken?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 63
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mine hunde har ikke brug for dækken, men kiki har dog et back on track dækken til om vinteren, hun har lidt problemer med sin gamle krop.

Og af praktiske årsager så har jeg regndækken til Koda og skal også have til Kaos bliver de først gennemvåd så tager det alt for mange timer før de tørre ordentligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme har Ayo og Liva jakke på når vi når 5 grader eller under, fordi de simpelthen fryser ellers. Og altid jakke på i regnvejr, ellers vil de slet ikke ud i det.

 

Jeg har lige netop igår bestilt en heldragt til Liva, både fordi sneen klumper helt vildt i pelsen på hendes ben, hvilket hun virkelig ikke synes er behageligt - og for det andet, så vil hun også bruge den selvom der ikke er sne, men bare koldt - for at holde hendes hofte og knæ bedre varmt, end en alm jakke kan, pga hendes slidgigt.

 

Zazu og Camy holder indtil nu fint varmen, men hvis de fryser til vinter med minus grader og sne, jamen så får de også jakke på.

 

Så nej, absolut ingen modstand herfra. Jeg synes tværtimod det er synd for de hunde uden underuld, eller som bare fryser, men ejeren nægter dem en jakke, fordi det er noget pjat :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke dækken til hunden og får heller ikke... Lever med våd hund/ulækker hund/svineriet... han fryser så at sige aldrig, opholder sig kun ude på egen vilje, skal aldrig vente længe i bil osv...

 

Hvad andre gør, må de om :vedikke:

 

Dog synes jeg at modebetinget påklædning til hunde (fx. chi med tøj på om sommeren) er lige i overkanten... men det synes jeg jo også med bling-bling halsbånd og hvad folk ellers kan finde på...

 

Men - det må ejerne jo selv bestemme...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror måske at mange mennesker automatisk kobler brugen af dækken sammen med personer, der giver deres hunde tøj (som f.eks. sweatere) på, og at det er der meget af modstanden opstår.

 

Selv kan jeg sagtens se det fornuftige i at bruge et dækken. Nu har jeg jo selv en samojede, så han får ingenting på om vinteren (eller nogensinde for den sags skyld) da han jo sagtens kan holde varmen. Men hvis jeg havde en hund uden underuld, så ville jeg nok bruge et dækken til den om vinteren, når det begynder at blive koldt - medmindre den åbenlyst viste tegn på, at den ikke havde problemer med at holde varmen. Jeg syntes det er synd, når hundeejere er modstandere af at bruge dækkener, selv når det er tydeligt at deres hund ikke kan holde varmen. Det er noget underligt noget, hvor ejeren ikke prioriterer sin hunds velbefindende højere end sin egen holdning til "hundetøj".

 

Tøj til hunde der ikke har en praktisk funktion synes jeg dog er lidt underligt. F.eks. personer der har små hunde som giver dem kjoler eller sweatere på, selv når det er varmt i vejret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg skal ud på træningsbanen eller på strandtur, så synes jeg det er lisså naturligt at overveje hundens påklædning som min egen. Alle mine hunde har dækken i forskellige udgaver, de bruger dem forholdsvis sjældent, men muligheden skal være der. En kortpelset hund med stor overfladeder afgiver varme, den fryser hvis den bliver fugtig eller er ude i mere end 20 minutter med mindre den spæner rundt og leger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes jo også at der skal være en praktisk funktion, men når der er det, er det ok. Og når hunden fryser, skal den vel for pokker bare have tøj på:vedikke:

 

En pige med en japansk spids spurgte om jeg syntes det var helt hjernedødt at hun købte en regnjakke til sin hund. Det er begrundet med at hunden virkelig er en tossefis og en sprællemand, men at han jævnligt udstilles. Jeg svarede at jeg godt kunne forstå hvis hun valgte at bruge et tyndt regndækken i dagene op til en udstilling (hvis der er vådt og mudret). For så kan hunden få lov at være hund, og samtidig begrænse snavset i pelsen så han er nemmere at gøre udstillingsklar.

 

Men en jeg er nok også den forkerte at spørge:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har helt modsatte oplevelse.... At folk giver deres hunde dækken på, selvom det ikke er nødvendigt...

 

Alle vores har dækken, eller regnfrakke, og det er 100% af praktiske årsager. Det tager for lang tid at tørre ellers.... Vores bette har en flyverdragt, som også dække hendes ben, og det er pga. sne til vinteren, samt at hun er langpelset.

 

Jeg tror de fleste hunde kan klare sig uden dækken, og de fleste problemer opstår når hunden sidder stille/er i ro udenfor, eller hvis hunden bliver våd (Af regn eller sne f.eks.).... Hvis hunden er i bevægelse og tør bør ingen hunde (måske hårløse) fryse.... Ellers går man for langsomt... :lol:

 

Så jeg synes, fremfor at bruge dækken for at varme hunden, bør man derimod bruge det for at holde hunden tør, samt som ejer sørge for at hunden altid er i bevægelse hvis man er ude og det er koldt...

 

Det sagt så findes der selvfølgelig frosenpinde indenfor hunde, lige så vel som mennesker... Og der findes racer som slet ikke er egnet til et koldt liv... Såvel som nogen ikke egner sig til et varmt...

 

Der hvor det bliver problematisk er når hunden ikke holder til nogen af delene... Jeg har en veninde der har en mops... Om sommeren kan den intet fordi det er for varmt.. Om vinteren kan den intet fordi det er for koldt.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi går og er i aktivitet har mine sjældent dækken på. Carla har når det er meget koldt eller vådt. Ellers har mine altid i bilen her i vintermånederne, når de er i bur til kurser eller lignende, når de er fugtige, når de har trænet osv osv. Generelt når de skal køle af/varme op eller når de ligger stille i kulde.

Bruger BOT vinterdækken, netdækken og fleece og hvis det er virkelig koldt får de Hurttas ultimate warmer på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte faktisk på det her den anden dag....overvejede om Ludwig, pta pels, skulle have et form for dækken netop til efter træning når han sidder i bilen. Han lader ikke til at fryse normalt og han er ok hurtig til at tørre....

 

Ellers er jeg helt på den med at tøj er ok hvis det er af en praktisk årsag! Ikke hvis mennesket mangler en påklædningsdukke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har først brugt dækken til Nana, der er den eneste jeg har haft uden underuld. Hvis hun kommer ud i småregn og blæst så fryser hun da. Især hvis det er en snoretur. Hun har et lettere vinterdækken og et sort Back om Track af de varme.

Molly på over 13 år har også i år fået et, som ikke er afprøvet endnu.

Synes det kommer an på hvilke muligheder der er for meget friløb , hvor man bor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ret meget på nippet til at købe 2 regndækkener, bare til efterårsbrug, jeg orker ikke blowe dem hele tiden og når vi har været ude i regnvejr, tager det en del timer før de er tørre. De vil jo gerne gå ture selvom det regnvejr, men de vil også virkelig gerne tørres når vi så kommer hjem, især Egon ligner en som er lidt træt af at håndklædet ligesom er lidt begrænset.

 

 

...men mon ikke der går et stykke tid før jeg får taget mig sammen og så er regnen stoppet og frosten kommet, og så glemmer jeg alt om det indtil næste år :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har helt modsatte oplevelse.... At folk giver deres hunde dækken på, selvom det ikke er nødvendigt...

 

Alle vores har dækken, eller regnfrakke, og det er 100% af praktiske årsager. Det tager for lang tid at tørre ellers.... Vores bette har en flyverdragt, som også dække hendes ben, og det er pga. sne til vinteren, samt at hun er langpelset.

 

Jeg tror de fleste hunde kan klare sig uden dækken, og de fleste problemer opstår når hunden sidder stille/er i ro udenfor, eller hvis hunden bliver våd (Af regn eller sne f.eks.).... Hvis hunden er i bevægelse og tør bør ingen hunde (måske hårløse) fryse.... Ellers går man for langsomt... :lol:

 

Så jeg synes, fremfor at bruge dækken for at varme hunden, bør man derimod bruge det for at holde hunden tør, samt som ejer sørge for at hunden altid er i bevægelse hvis man er ude og det er koldt...

 

Det sagt så findes der selvfølgelig frosenpinde indenfor hunde, lige så vel som mennesker... Og der findes racer som slet ikke er egnet til et koldt liv... Såvel som nogen ikke egner sig til et varmt...

 

Der hvor det bliver problematisk er når hunden ikke holder til nogen af delene... Jeg har en veninde der har en mops... Om sommeren kan den intet fordi det er for varmt.. Om vinteren kan den intet fordi det er for koldt.....

 

Men tror du ikke hunde kan være kuldeskær som vi mennesker? Nu passede jeg Trille her i weekenden, og da hun fik dækken på, var hun bare klar! Jeg tror helt oprigtigt at hun trives bedst med at have dækken på når det er koldt, ligesom hun foretrækker at putte på lune steder.

 

Vi vi har en lille tjekkisk rotte på hvalpeholdet, og jeg er slet ikke i tvivl om at den pivfryser når den ikke har dækken på. Den stopper pludselig op og piver hjerteskærende, fordi den vil have varmet poterne:-) Det skal siges at den har haft vinterdækken på de sidste par uger, og ejerne er meget opmærksomme på det.

 

Men jeg er enig i at de fleste hunde ikke har brug for det på en almindelig tur. Som sagt har Bella også en regnjakke, for hun elsker at snorke i sofaen, og så er det en nødvendighed at hun ikke er mudret helt ind. Hun har også net- og fleecedækken til bilen, og trods en MEGET kold vinter sidste år, har jeg aldrig oplevet at fleecedækkenet ikke har kunnet holde hende varm. Men hun ER jo altså også lavet til at begå sig på disse breddegrader:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror simpelthen at folk er bekymret for at blive stemplet. Da vi fik Coco havde hun jo ikke udviklet så meget pels og underuld som nu, så den vinter vi fik hende lavede jeg en gammel trøje om til et varm dækken/trøje, havde rigtig svært ved det i starten fordi jeg ikke havde lyst til folk skulle se hende som en taske hund. Så tror simpelthen at det er fordi man ikke vil opfattes på en bestemt måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, jeg er nok ikke den rette at spørge :oops: eftersom jeg er totalt dækken-ho :lol:

 

Mine har dækkener på når de er på gåture i snor i koldt vejr, når de skal vente i bil eller bur om vinteren, eller imellem løb til træning / konkurrencer i koldt vejr. Samt opvarmnings / afkølingsdækkener til konkurrencer. Hvis de løber frit kan de godt holde varmen, medmindre det er meget koldt, eller der er rigtigt meget sne, men hvis de er i ro eller bare går i mit tempo, så bliver det for koldt til dem. Ingen af dem har underuld, så det er naturligt for mig, at de vil fryse i den danske vinter.

 

Derudover har Karla et danmarks-dækken. Men det har kun været brugt når vi har løbet WAO.

 

582717_10151285216542054_477496595_n.jpg

 

616965_10152384443890456_552070352_o.jpg

 

312364_10151402079388377_915030668_n.jpg

 

576460_10150697936552054_1272267097_n.jpg

 

969607_10201258401967397_210555828_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Min har et regndækken, bare fordi det er praktisk :-D Kunne hun selv bestemme ville hun gerne eje en regnhat, for hun hader at få regn i øjnene.

 

Hun fryser aldrig. Består nærmest kun af mega blød pels/underuld :lun:

 

Tror der er penge i regnhatte til hunde!!!:lol: Bella gad ihvertfald godt slippe for regn i øjne og ører!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes overhovedet ikke der er noget i vejen med dækkener. Bobo har ikke brug for det, fordi hans pels er vildt tyk på trods af at den er kort og hvis det regner, trænger det slet ikke ind til huden, men ligger sig bare som små perler ovenpå pelsen, så han går jo ikke og bliver kold.

 

Men hvis ens hund har brug for det, skal den da have det på :vedikke: Det er da ikke rimeligt at man enten lader hunden gå og fryse eller skærer gåturene kraftigt ned, fordi man ikke vil bruge et dækken, når der er koldt. Jeg forstår heller ikke modstanden og jeg oplever egentligt mest, at folk mener, at det kun er små hunde, der skal have dækken på. Da min mor havde en amstaffblanding med helt, helt kort pels, så fik han dækken på om vinteren og det fik virkelig mange kommentarer med på vejen om hvorfor han dog skulle have det på, når han var så stor. Så nogle mennesker mener åbenbart, at det kun er små hunde, der fryser :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Basse begyndte at bruge dækken på denne tid af året.

 

jeg fik ret ofte kommentarer på det. Hun var jo en farlig kamphund og burde kunne klare sig uden. Men hun frøs SÅ meget!

 

I de kolde vintre, havde hun en fleecetrøje inderst og et varmt dækken yderst, samt sko på. Havde jeg stadig haft hende havde hun nok fået en flyverdragt..

 

 

Jeg synes det er rigtig ærgerligt når man ser hunde fryse, fordi ejerne er bange for at blive til grin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg bruger både trøje og dækken til beaglerne.

Når de begynder at stepdanse - er tiden inde til at få trøje på (jeg strikker dem selv)

Jeg har også softchell jakker til dem som holder regn og sne ude samtidig med at det luner. Desuden forhindrer det i at de bliver for våde så man ikke behøver at tørre dem så meget når de kommer fra gå tur. Selvom mine danner underuld - så fryser de altså når temp. går i minus

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har helt modsatte oplevelse.... At folk giver deres hunde dækken på, selvom det ikke er nødvendigt...

 

Alle vores har dækken, eller regnfrakke, og det er 100% af praktiske årsager. Det tager for lang tid at tørre ellers.... Vores bette har en flyverdragt, som også dække hendes ben, og det er pga. sne til vinteren, samt at hun er langpelset.

 

Jeg tror de fleste hunde kan klare sig uden dækken, og de fleste problemer opstår når hunden sidder stille/er i ro udenfor, eller hvis hunden bliver våd (Af regn eller sne f.eks.).... Hvis hunden er i bevægelse og tør bør ingen hunde (måske hårløse) fryse.... Ellers går man for langsomt... :lol:

 

Så jeg synes, fremfor at bruge dækken for at varme hunden, bør man derimod bruge det for at holde hunden tør, samt som ejer sørge for at hunden altid er i bevægelse hvis man er ude og det er koldt...

 

Det sagt så findes der selvfølgelig frosenpinde indenfor hunde, lige så vel som mennesker... Og der findes racer som slet ikke er egnet til et koldt liv... Såvel som nogen ikke egner sig til et varmt...

 

Der hvor det bliver problematisk er når hunden ikke holder til nogen af delene... Jeg har en veninde der har en mops... Om sommeren kan den intet fordi det er for varmt.. Om vinteren kan den intet fordi det er for koldt.....

 

 

Basse uden dækken om vinteren: Rystede, halen mellem benene, trist udtryk og gik og dansede omkring for at komme hjem igen. Hvis jeg tog snoren af ville hun styrte direkte mod blokken, og stille sig foran døren med en pote oppe under sig.

 

Basse med dækken om vinteren: Ren leg, glad, åd sne, løb og legede.

 

 

Det er en hund der fryser! Nogle hunde har ingen underuld, og hvis de samtidig heller ikke har fedt, så fryser de altså. Basses poter begyndte engang at bløde fordi vi gik på is. Ingen underuld og intet fedt = intet til at beskytte hunden mod vinteren!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ret meget på nippet til at købe 2 regndækkener, bare til efterårsbrug, jeg orker ikke blowe dem hele tiden og når vi har været ude i regnvejr, tager det en del timer før de er tørre. De vil jo gerne gå ture selvom det regnvejr, men de vil også virkelig gerne tørres når vi så kommer hjem, især Egon ligner en som er lidt træt af at håndklædet ligesom er lidt begrænset.

 

Se, jeg har undret mig over hvad i alverden andre samojedeejere gør, for jeg gider ikke stå og føntørre Lupo hver eneste gang vi har været ude i regn eller sne. Det tager virkelig lang tid at føntørre ham selvom vi har en god blower, så jeg plejer bare at tørre det værste af med håndklæder, og så får han et hundetæppe eller nogle tørre håndklæder at ligge på i sofaen indtil han er helt tør. Men måske var det ikke en helt dårlig idé at have et regndækken....så kunne det jo holde ham lidt mere tør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Basse uden dækken om vinteren: Rystede, halen mellem benene, trist udtryk og gik og dansede omkring for at komme hjem igen. Hvis jeg tog snoren af ville hun styrte direkte mod blokken, og stille sig foran døren med en pote oppe under sig.

 

Basse med dækken om vinteren: Ren leg, glad, åd sne, løb og legede.

 

 

Det er en hund der fryser! Nogle hunde har ingen underuld, og hvis de samtidig heller ikke har fedt, så fryser de altså. Basses poter begyndte engang at bløde fordi vi gik på is. Ingen underuld og intet fedt = intet til at beskytte hunden mod vinteren!

 

Præcis sådan opfører Anton sig hvis han ikke får dækken på når det er koldt (pt. på morgen og sen aftentur + når det regner kraftigt). Han bevæger sig ikke hurtigere af at være løs, medmindre han får dækken på, så er halen oppe og der er fuld fart over feltet.

 

Når folk spørger hvorfor min hund har tøj på, svarer jeg ganske enkelt, fordi han fryser. Det er ikke noget jeg gider diskutere, så hvis de vil det, går jeg bare videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror der er penge i regnhatte til hunde!!!:lol: Bella gad ihvertfald godt slippe for regn i øjne og ører!

 

Million dollar coming up!

 

 

Se, jeg har undret mig over hvad i alverden andre samojedeejere gør, for jeg gider ikke stå og føntørre Lupo hver eneste gang vi har været ude i regn eller sne. Det tager virkelig lang tid at føntørre ham selvom vi har en god blower, så jeg plejer bare at tørre det værste af med håndklæder, og så får han et hundetæppe eller nogle tørre håndklæder at ligge på i sofaen indtil han er helt tør. Men måske var det ikke en helt dårlig idé at have et regndækken....så kunne det jo holde ham lidt mere tør.

 

Tror man enten prøver at undgå den værste regn, har bure/løbegårde de kan tørre lidt i eller er mega overskudsagtig og blower løs :lol: Mine ligger også i sofaen, ok heldigt at den er i læder..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...