Hop til indhold

Ville I informere jeres opdrætter,.....


Ascha
 Share

Recommended Posts

... hvis jeres tæve skulle steriliseres?. Jeg har ikke haft kontakt med min opdrætter i over et år, men kan ikke helt finde ud af om jeg burde informere hende om indgrebet. Shandie er ikke nogen udstillingshund (i hvert fald skal hun rette sig gevaldigt) for hun padler helt vildt og fransker en del på sine forben. Hvad mener I man bør gøre og har det en betydning om man har kontakt til opdrætteren eller ej?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det har jeg ikke gjort med mine to. Den ene opdrætter havde jeg kun kontakt med i et års tid efter, og jeg havde slet tænkt på at de var interesserede i at vide noget som helst.

Den anden opdrætter har jeg meget kontakt med, så hun vidste det godt. Men jeg kunne ikke finde på at kontakte hvis man ikke havde talt sammen i flere år, medmindre man måske har talt om at avle på den da man købte den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Det kommer vel an på hvordan kontakten er til opdrætter og om man har aftale om at denne skal informeres.

Jeg har en ret tæt kontakt til min opdrætter - syntes jeg får/har fået rigtig mange gode råd omkring mit hunde hold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kontaktede opdrætter og spurgte om de skulle ind under en beslutning om at sterilisere Maggie.

Men jeg har rigtig god kontakt til hendes opdrætter, er kommet der en del efter jeg hentede Maggie + der var en klausul i kontrakten omkring kastration af hanhunde og var så blevet i tvivl omkring tæver.

 

Men jeg ville ikke have accepteret et evt. forbud fra deres side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg som opdrætter, mener ikke at jeg behøver at få det at vide, hvis jeg har et godt forhold til min hvalpekøber, får jeg det jo automatisk at vide, men ellers er det jo ikke en information jeg behøver, hvis hunden har bedst af det. Jeg fortæller mine hvalpekøbere hvordan deres hunds pels kommer til at se ud, men pels er ikke det vigtigste.

Link til indlæg
Del på andre sites

... hvis jeres tæve skulle steriliseres?. Jeg har ikke haft kontakt med min opdrætter i over et år, men kan ikke helt finde ud af om jeg burde informere hende om indgrebet. Shandie er ikke nogen udstillingshund (i hvert fald skal hun rette sig gevaldigt) for hun padler helt vildt og fransker en del på sine forben. Hvad mener I man bør gøre og har det en betydning om man har kontakt til opdrætteren eller ej?.

 

Hvis ikke I har kontakt til hinanden og ikke du har behov for at vende din overvejelse eller har brug for råd, så nej.

De fleste af mine hvalpekunder som har tæver har jeg haft kontakt med inden sterilisation men det er osse mennesker som der i forvejen har været en rimelig kontakt til. Det ville overraske mig hvis en hvalpekunde som ikke har vist interesse for at bevare kontakten og som ikke har haft brug for min hjælp, pludselig ville informere mig om at tæven skulle steriliseres.

 

Der i mod ville jeg blive ærgerlig over ikke at være blevet kontaktet hvis en hanhund stod for at blive kastreret, men det handler om at et sådan indgreb ofte bunder i ønsket om at regulere en adfærd, og dette vil jeg gerne have chancen for at hjælpe med, inden der gribes til drastiske løsninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror jeg lader være så, for opdrætter sagde engang at når hun havde solgt hvalpen var det min hund og så kunne hun ikke bestemme over den (så jeg ved at hun ikke vil sige noget til det), men for mig er det et stort indgreb og derfor kom jeg i tvivl om man kunne forventes at informere om sådanne ting.

 

Tak for jeres input.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også, at det kommer lidt an på, hvorfor hunden skal steriliseres. Hvis det er fordi hunden har problemer med sine løbetider (f.eks. bliver påvirket negativt mentalt eller fysisk) så tror/håber jeg at mange opdrættere gerne vil vide det, for den slags kan ha' betydning for avlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også, at det kommer lidt an på, hvorfor hunden skal steriliseres. Hvis det er fordi hunden har problemer med sine løbetider (f.eks. bliver påvirket negativt mentalt eller fysisk) så tror/håber jeg at mange opdrættere gerne vil vide det, for den slags kan ha' betydning for avlen.

Det har det ikke i Shandies tilfælde, jeg har slet ikke mærket nogen mental forandring overhovedet og hvis det ikke var for folks irriterende hanhunde ville jeg også have det dårligt ved at lade hende undergå operationen. Vi kan stadig ikke gå i fred, her 3 mdr. efter endt løbetid og Shandie er så blid i sine forsøg på at afvise, at det totalt preller af (også af ejernes næser). :???: En del af vores ture består hovedsageligt af at vente på at en eller anden forelsket hanhunds ejer skal dukke op og det er vores liv altså for korte til.

 

Da jeg havde Thailo (som blev kastreret som 7-årig) så jeg jo ofte resultatet af at lade tæver være intakte her i området. Mange tæver mødte ham med tænderne først, til trods for at Thailo var en udpræget gentleman der ikke var interesseret i numser.

 

Jeg støtter jo alt hvad jeg kan, men vil ikke have at min hund skal blive en kælling før hanhundene og deres ejere kan se, at hun ikke har lyst til at blive humpet. Og ja, jeg har prøvet med klorofyl, hvis der er nogle der tænker i de baner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke kontakte opdrætter, hvis hunden blot skal steriliseres uden nogen dybereliggende årsag - altså sygdom, psykisk såvel som fysisk, som opdrætter vil have gavn af at vide, ifht den kommende avl. Men skal hun blot steriliseres fordi man gerne vil - så nej, så synes jeg ikke der er nogen grund til at oplyse om det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Det har det ikke i Shandies tilfælde, jeg har slet ikke mærket nogen mental forandring overhovedet og hvis det ikke var for folks irriterende hanhunde ville jeg også have det dårligt ved at lade hende undergå operationen. Vi kan stadig ikke gå i fred, her 3 mdr. efter endt løbetid og Shandie er så blid i sine forsøg på at afvise, at det totalt preller af (også af ejernes næser). :???: En del af vores ture består hovedsageligt af at vente på at en eller anden forelsket hanhunds ejer skal dukke op og det er vores liv altså for korte til.

 

Da jeg havde Thailo (som blev kastreret som 7-årig) så jeg jo ofte resultatet af at lade tæver være intakte her i området. Mange tæver mødte ham med tænderne først, til trods for at Thailo var en udpræget gentleman der ikke var interesseret i numser.

 

Jeg støtter jo alt hvad jeg kan, men vil ikke have at min hund skal blive en kælling før hanhundene og deres ejere kan se, at hun ikke har lyst til at blive humpet. Og ja, jeg har prøvet med klorofyl, hvis der er nogle der tænker i de baner.

 

Hvis problemet er der 3 mdr efter endt løbetid, er det så det som reelt er problemet ?

 

Synes det er fint at sterilisere, men lidt øv hvis ikke det løser problemet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har det ikke i Shandies tilfælde, jeg har slet ikke mærket nogen mental forandring overhovedet og hvis det ikke var for folks irriterende hanhunde ville jeg også have det dårligt ved at lade hende undergå operationen. Vi kan stadig ikke gå i fred, her 3 mdr. efter endt løbetid og Shandie er så blid i sine forsøg på at afvise, at det totalt preller af (også af ejernes næser). :???: En del af vores ture består hovedsageligt af at vente på at en eller anden forelsket hanhunds ejer skal dukke op og det er vores liv altså for korte til.

 

Da jeg havde Thailo (som blev kastreret som 7-årig) så jeg jo ofte resultatet af at lade tæver være intakte her i området. Mange tæver mødte ham med tænderne først, til trods for at Thailo var en udpræget gentleman der ikke var interesseret i numser.

 

Jeg støtter jo alt hvad jeg kan, men vil ikke have at min hund skal blive en kælling før hanhundene og deres ejere kan se, at hun ikke har lyst til at blive humpet. Og ja, jeg har prøvet med klorofyl, hvis der er nogle der tænker i de baner.

 

Klorofyl hjælper ikke hvis der er nærkontakt mellem hundene, der kan man ikke snyde en hundenæse :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

øv at dt er den årsag der er. jeg har jo også en lækker dame som altid har dufte lidt for godt. Hun er jo som bekendt steriliseret nu og selvom det ER blevet lidt bedre, så har hun altså bare stadig en dejlig mås. De fleste hanhunde bliver smask forelsket. Men det var trodst alt værre da hun var intakt, hvor vi også mange måneder efter løbetid kunne mrke at de var ekstra interesseret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis problemet er der 3 mdr efter endt løbetid, er det så det som reelt er problemet ?

 

Synes det er fint at sterilisere, men lidt øv hvis ikke det løser problemet :-D

Jeg ved ikke hvad der ellers kunne være det reelle problem. Min gamle flatter lugtede også godt flere måneder efter, men efter at hun blev steriliseret var det andre tæver hanhundene kastede sig over.

 

Hvis det er noget hormon betinget, at hun jo dufter så godt hele tiden, kunne du jo høre om dyrlægen kunne foreslå en hormonkur, til at rette op på systemet :vedikke:

Det kan jeg ikke forestille mig at det kan være, da hun har løbet regelmæssigt og helt uden gener af nogen art. Og da det jo er en flatcoat, der i forvejen er disponeret for at få cancer, tør jeg ikke udsætte hende for hormonbehandlinger.

 

Klorofyl hjælper ikke hvis der er nærkontakt mellem hundene, der kan man ikke snyde en hundenæse :-D

Jeg tænkte bare at det måske lige kunne fjerne toppen af lugten,.. men det har så heller ikke virket.

 

øv at dt er den årsag der er. jeg har jo også en lækker dame som altid har dufte lidt for godt. Hun er jo som bekendt steriliseret nu og selvom det ER blevet lidt bedre, så har hun altså bare stadig en dejlig mås. De fleste hanhunde bliver smask forelsket. Men det var trodst alt værre da hun var intakt, hvor vi også mange måneder efter løbetid kunne mrke at de var ekstra interesseret.

Det er heller ikke kun den årsag. Jeg er vildt nervøs over at overlade hende i løbetid, til min mor der ikke husker så godt mere, og for at Shandie skal få cancer både det ene og det andet sted, men det er jo mig der har de problemer. Var det kun pga. det, ville jeg have en lidt dårlig smag i munden fordi der absolut ikke har været nogen tegn på at Shandie har haft det skidt med at være i løbetid eller i tiden hvor de kan blive falsk drægtige.

 

Jeg har en foreløbig aftale på næste onsdag, forudsat at det skrab der skal tages fortæller at Shandie er i hvileperioden rent hormonelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...