Hop til indhold

Hvor meget plads skal hunden have?


Alfen
 Share

Recommended Posts

Afledt af en anden tråd, nu blev jeg da lidt nysgerig;) hvor meget plads skal hunden efter din Mening have fx når den er alene hjemme, hvor mange timer er det ok at den er alene? Hvor meget plads skal hunden have i en pension? Hvor længe af gangen må den være i boks/bur i pension?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Hmm det er svært. Mine hunde er i køkken og bryggers-selv om de jo sover det meste af tiden,vi er er væk synes jeg at det må være rart for dem at kunne bevæge sig lidt rundt ;-) .

Mine hunde er alene i ca 6 -7 timer hver dag nogle dage mindre. Ideelt ville jeg helst have at det var max 6 timer.

 

Jeg foretrækker at mine hunde har en god stor boks. Der hvor jeg får dem passet får de tre gode ture hver dag og får desuden lov til at være ude i gården og stalden og hygge med nogle af de andre hunde i løbet af dagen.

jeg ville ikke få dem passet et sted hvor de skulle være meget i deres boks-de er begge meget socialt anlagt og har brug for klap og kæl :-) .

 

V. H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine de to store har hele huset at være i. Hundehvalpen er i entreen. Den er vel ca 9 kvm. Hvor meget plads de har, tror jeg i store træk er ret ligemeget for mine, for de sover det meste af tiden de er alene.

 

Hvor længe de må være alene? Tja. Hvis livet var ideelt, så var jo aldrig alene, men de sætter nok også pris på, at jeg har råd til at fodre dem ;-) så de er alene hjemme mellem 6 og 8 timer dagligt, 4-5 dage om ugen. Enkelte dagen bliver tiden længere og det tager de heldigvis uden at kny.

 

de to sidste kan jeg ikke svare på, for mine har aldrig været i pension og kommer det forhåbentlig heller aldrig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores er i vores bryggers - Ayo kan ikke overskue at have et helt hus at skulle holde øje med - derfor den begrænsede plads. Det er vel 8-9kvm. Pladsen betyder dog ikke det store, nu har jeg haft optaget dem gennem 2 år dagligt (gør det dog ikke mere) og de sover hele dagen, kun afbrudt indimellem af få minutters leg, inden de sover videre.

 

Vores er alene 4 dage om ugen, mellem 5-8 timer. Ideelt set var de nærmest aldrig alene, men det har vi altså ikke råd til. Synes i forvejen vi har strukket os rigtig meget for at tilgodese dem - jeg har taget et job på 27 timer ugentlig fordelt på en 4-dags uge, udelukkende pga. dem. Og den ene dag hvor jeg har den længste dag, og Michael hver fjerde uge har vagt, og derfor ikke kommer først hjem til dem den dag, der har vi arrangeret pasning af min mor. Og så tager vi ikke afsted uden dem i hverdagene eller weekenderne. Kun i weekenden hvis der er stor rund fødselsdag el.lign i familien, men ellers bliver de passet hvis vi skal være væk nogle timer - hvilket sker yderst sjældent.

 

Hvad angår pension har vores aldrig været i pension og kommer det heller aldrig, så det er ikke relevant for os :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde har hele huset. De veksler mellem 4-5 sovepladser. Hvis jeg af en eller anden grund var tvunget til at lukke noget af huset af, ville de have gangen på ca. 8 kvm, badeværelset på samme størrelse eller køkken/stuer på ca. 60 kvm. Jeg håber da aldrig der vil blive aktuelt at lukke dem inde i et af de "små" rum.

 

De er alene i snit 2-3 timer om dagen. Jeg er væk i 8-9 timer, men manden arbejder 12-timers vagter, og er som regel kun væk et par timer de dage jeg så er på job. Hvis han har dagvagt, kører han kl. 8.30, og jeg tager hjem så jeg senest er hjemme kl. 16.

 

Jeg tror i virkeligheden ikke at selve kvadratmeterne har så meget at sige, og slet ikke når hunden bliver stimuleret nok. Dog så jeg jo helst at pensioner havde mindst 10 kvm bure, så fx min store hund kunne have en behagelig kurv, et alternativt liggested og så stadig have lidt afstand hen til mad/vandskåle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine har omkring 60 kvm når de er alene. Da Ozzie var enehund havde hun 15-20 kvm... ville ikke bryde mig om at lade hende have haft ret meget mindre end det i flere timer. Jeg ved dog ikke præcist hvor min grænse går med det, har ikke tænkt så meget over det, men fx har jeg bekendte som har hund i bur i ca 8 timer om dagen, ofte mere, det synes jeg er forkert)

 

Min grænse for alenetid for mine hunde er 7-8 timer. Da de sover langt det meste af tiden kunne de nok godt være alene et par timer mere, men det kan jeg ikke have. Og det fungerer fint her. De er ikke ret meget alene, typisk en dag om ugen i 3-5 timer.

 

Det med pension kan jeg ikke svare på, da mine aldrig har været i pension.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde har altid haft hele huset, når de er voksne. Men som hvalpe har de kun haft et mindre område. I mit gamle hus var det køkkenet, som jeg lukkede af med gitter. I det hus jeg har nu havde Iso halve køkkenet (det er ret stort), som jeg lukkede af med gitter og komposthegn.

 

Jeg har meget skiftende arbejdstider, men sådan en normal dag er hun alene 5-6 timer, og det synes jeg er ok. Enkelte dage kan jeg være væk i op til 8 timer uden den helt dårlige samvittighed. Én dag om året har vi så helvedesdag på arbejde, hvor Iso må være alene 10-11 timer, og det er ikke med min gode vilje... :cry: Men det er altid gået fint, og jeg har ikke kunnet mærke på hende at jeg har været væk længere end jeg plejer. Men jeg synes selv det er voldsomt længe...

 

Jeg ville aldrig ha' min hund i bur når den er alene hjemme, men hellere lave en "hvalpegård" af komposthegn el. lign. Jeg synes et bur er for lidt plads, når hunden er alene, og især hvis det er tale om timer. Iso kan godt ligge i bur i timer når vi er til stævner eller kurser - men så er jeg der hele tiden og kan se til hende jævnligt (og ta' hende ud med jævne mellemrum). Jeg kan bare ikke li' at efterlade en hund alene i bur, uden tilsyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine står i hundegård når de er alene.

Tror den er ca 18m2 + 20m2 i udendørs areal og alle 3 hunde er der og det er egentlig meget passende for dem.

Vi udvider den dog til det dobbelte i næste uge, da Bamse gerne vil have lidt fred for de to unge.

 

Det variere meget hvor lang tid de er alene, da min mand har lidt skiftende arbejdstider. Men max er en alm. arbejdsdag som er 8½ time inkl. transport for mit vedkommende.

Synes en alm. arbejdsdag er max alenetid, men har været nødsaget til at det nogle enkelte dage er blevet længere, da jeg tidligere havde meget transporttid, variende arbejdstider både mht tidspunkt på døgnet men også længden af vagten.

Absolut ikke ideelt, men bilder mig selv ind, at hunde der har selskab af andre hunde og har mulighed for at besørge når det passer dem, bedre håndtere længere tid alene og en hund der er ok med at være alene tager i min verden ikke skade af det.

Vil dog virkelig strække mig langt, for at alenetiden ikke overstiger de der 8½ time og nok helst mindre for hunde der ikke har mulighed for at besørge når de er trængende.

 

I en pension tænker jeg en boks på omkring mindst. 8 m2 pr. hund og lidt større til de store racer.

For mig afhænger alene tiden i boksen meget af, om de selv har adgang til udendørs arealer, om de står alene sammen eller sammen med en anden hund og hvor lang tid de skal være der.

Da vi fik passet to af hundene i pension forrige nytårs aften, var de ude to gange efter de ankom omkring kl. 12 - En gang i luftetur i snor og en gang i løbegård.

Om morgenen blev de luftet en gang.

Det synes jeg er fint til en enkelt overnatning.

 

Men ellers minimum 3 gange dagligt med ca. 4-5 timers mellemrum. Menneskelig kontakt er meget vigtigt for to af mine hunde, der er ekstremt sociale.

Så det er et parameter der virkelig betyder noget og sandsynligvis betyder de ikke kommer i pension ud over hos dig, Bodil :blink: Og så en enkelt overnatning ved f.eks nytår ol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine står i hundegård når de er alene.

Tror den er ca 18m2 + 20m2 i udendørs areal og alle 3 hunde er der og det er egentlig meget passende for dem.

Vi udvider den dog til det dobbelte i næste uge, da Bamse gerne vil have lidt fred for de to unge.

 

Det variere meget hvor lang tid de er alene, da min mand har lidt skiftende arbejdstider. Men max er en alm. arbejdsdag som er 8½ time inkl. transport for mit vedkommende.

Synes en alm. arbejdsdag er max alenetid, men har været nødsaget til at det nogle enkelte dage er blevet længere, da jeg tidligere havde meget transporttid, variende arbejdstider både mht tidspunkt på døgnet men også længden af vagten.

Absolut ikke ideelt, men bilder mig selv ind, at hunde der har selskab af andre hunde og har mulighed for at besørge når det passer dem, bedre håndtere længere tid alene og en hund der er ok med at være alene tager i min verden ikke skade af det.

Vil dog virkelig strække mig langt, for at alenetiden ikke overstiger de der 8½ time og nok helst mindre for hunde der ikke har mulighed for at besørge når de er trængende.

 

I en pension tænker jeg en boks på omkring mindst. 8 m2 pr. hund og lidt større til de store racer.

For mig afhænger alene tiden i boksen meget af, om de selv har adgang til udendørs arealer, om de står alene sammen eller sammen med en anden hund og hvor lang tid de skal være der.

Da vi fik passet to af hundene i pension forrige nytårs aften, var de ude to gange efter de ankom omkring kl. 12 - En gang i luftetur i snor og en gang i løbegård.

Om morgenen blev de luftet en gang.

Det synes jeg er fint til en enkelt overnatning.

 

Men ellers minimum 3 gange dagligt med ca. 4-5 timers mellemrum. Menneskelig kontakt er meget vigtigt for to af mine hunde, der er ekstremt sociale.

Så det er et parameter der virkelig betyder noget og sandsynligvis betyder de ikke kommer i pension ud over hos dig, Bodil :blink: Og så en enkelt overnatning ved f.eks nytår ol.

 

kan mindre hunde holde sig kortere tid end større? Mine har som sådan ikke mulighed for at besørge (medmindre de gør det på gulvet), men jeg er aldrig kommet hjem til uheld - heller ikke fra hundehvalpen, når de er alene i 8 timer og heller ikke de dage det har været længere. Den dag jeg var væk i 10 timer havde hundehvalpen MEGET travlt med at komme ud, da jeg kom hjem, men de to andre var, som normalt, ikke specielt trængende...

 

Begge mine de voksne har holdt sig i op til næsten 1 døgn, helt frivilligt, grundet elendigt vejr...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine står i hundegård når de er alene.

Tror den er ca 18m2 + 20m2 i udendørs areal og alle 3 hunde er der og det er egentlig meget passende for dem.

Vi udvider den dog til det dobbelte i næste uge, da Bamse gerne vil have lidt fred for de to unge.

 

Det variere meget hvor lang tid de er alene, da min mand har lidt skiftende arbejdstider. Men max er en alm. arbejdsdag som er 8½ time inkl. transport for mit vedkommende.

Synes en alm. arbejdsdag er max alenetid, men har været nødsaget til at det nogle enkelte dage er blevet længere, da jeg tidligere havde meget transporttid, variende arbejdstider både mht tidspunkt på døgnet men også længden af vagten.

Absolut ikke ideelt, men bilder mig selv ind, at hunde der har selskab af andre hunde og har mulighed for at besørge når det passer dem, bedre håndtere længere tid alene og en hund der er ok med at være alene tager i min verden ikke skade af det.

Vil dog virkelig strække mig langt, for at alenetiden ikke overstiger de der 8½ time og nok helst mindre for hunde der ikke har mulighed for at besørge når de er trængende.

 

I en pension tænker jeg en boks på omkring mindst. 8 m2 pr. hund og lidt større til de store racer.

For mig afhænger alene tiden i boksen meget af, om de selv har adgang til udendørs arealer, om de står alene sammen eller sammen med en anden hund og hvor lang tid de skal være der.

Da vi fik passet to af hundene i pension forrige nytårs aften, var de ude to gange efter de ankom omkring kl. 12 - En gang i luftetur i snor og en gang i løbegård.

Om morgenen blev de luftet en gang.

Det synes jeg er fint til en enkelt overnatning.

 

Men ellers minimum 3 gange dagligt med ca. 4-5 timers mellemrum. Menneskelig kontakt er meget vigtigt for to af mine hunde, der er ekstremt sociale.

Så det er et parameter der virkelig betyder noget og sandsynligvis betyder de ikke kommer i pension ud over hos dig, Bodil :blink: Og så en enkelt overnatning ved f.eks nytår ol.

 

kan mindre hunde holde sig kortere tid end større? Mine har som sådan ikke mulighed for at besørge (medmindre de gør det på gulvet), men jeg er aldrig kommet hjem til uheld - heller ikke fra hundehvalpen, når de er alene i 8 timer og heller ikke de dage det har været længere. Den dag jeg var væk i 10 timer havde hundehvalpen MEGET travlt med at komme ud, da jeg kom hjem, men de to andre var, som normalt, ikke specielt trængende...

 

Men ellers, hvis jeg skulle teoretisere over pensionstanken, så er grunden til at mine ikke kommer i pension, netop den manglende menneskekontakt. Mine er ligeglad med plads og materielle goder, de skal have selskab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine har et bryggers på en 15 m2 og det er fint til dem - de er alene 8 timer hver dag.

 

De kan ikke magte hele huset eller jo Walther kan men Zeus kan ikke.

 

Det er yderst sjældent vi kommer hjem til noget på gulvet... enkelte gange opkast, men der er længe i mellem.

 

Når vi er hjemme har de hele huset, pladsen er her ikke det vigtigste men det er kontakten med os ;-)

 

Bur har vi aldrig brugt. Kun i bilen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

kan mindre hunde holde sig kortere tid end større? Mine har som sådan ikke mulighed for at besørge (medmindre de gør det på gulvet), men jeg er aldrig kommet hjem til uheld - heller ikke fra hundehvalpen, når de er alene i 8 timer og heller ikke de dage det har været længere. Den dag jeg var væk i 10 timer havde hundehvalpen MEGET travlt med at komme ud, da jeg kom hjem, men de to andre var, som normalt, ikke specielt trængende...

 

Begge mine de voksne har holdt sig i op til næsten 1 døgn, helt frivilligt, grundet elendigt vejr...

 

kan mindre hunde holde sig kortere tid end større? Mine har som sådan ikke mulighed for at besørge (medmindre de gør det på gulvet), men jeg er aldrig kommet hjem til uheld - heller ikke fra hundehvalpen, når de er alene i 8 timer og heller ikke de dage det har været længere. Den dag jeg var væk i 10 timer havde hundehvalpen MEGET travlt med at komme ud, da jeg kom hjem, men de to andre var, som normalt, ikke specielt trængende...

 

Men ellers, hvis jeg skulle teoretisere over pensionstanken, så er grunden til at mine ikke kommer i pension, netop den manglende menneskekontakt. Mine er ligeglad med plads og materielle goder, de skal have selskab.

 

 

Tror det kommer meget an på den enkelte hund. :hmm:

 

Bamse kan holde sig vanvittig længe og kunne aldrig, aldrig, aldrig drømme om at lave noget indenfor, uanset hvor lang tid der næsten går.

Yoda på samme størrelse, kan ikke holde sig nær så længe - Ham og Kaia er meget ens på det punkt.

 

Men kan huske for læææænge siden, at jeg læste noget om hvordan vi ville have det, hvis vi to gange i døgnet skulle gå 8 timer (nat og arbejdsdag) uden at kunne komme på toilet.

Vi kan godt, men det er ikke på nogen måde sundt for vores system og heller ikke særlig behageligt at skulle holde sig så længe.

Det samme gælder for hunde og men da det ikke er spor rart for dem at lave indenfor og slet ikke hvis de er i mindre rum hvor de ikke kan komme væk fra det, så holder de sig alligevel.

 

Det har virkelig indprintet sig i mig og har ikke helt kunne slippe hvor ubehageligt jeg selv ville have det, med ikke at kunne bestemme hvornår jeg går på toilettet og overføre så det på mine hunde :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor meget plads hunden skal have må afhænge af hvad den trives bedst med, tænker jeg - min har hele huset når han er alene. Han ligger bare og sover, så han ville ikke ha' noget problem med at jeg lukkede af for nogle rum, men jeg kan se han går rundt for ind imellem er der buler i sengetæppet :shock: (han sover aldrig i sengen:hmm:)! Jeg ville aldrig lade min hund være alene hjemme i et bur, så ville jeg hellere, som Korvis skriver, lave en hvalpegård/aflukke hvor den kunne være.

Alene hjemme tid i den ideelle verden ville være ikke ret meget. De dage Sinus er alene hjemme er det max. 8 timer, hvilket jeg synes er meget - men han er det heldigvis kun 3-4 dage om ugen.

 

Spørgsmålene om pension kan jeg ikke svare på - min hund har aldrig været i pension, og kommer det heller ikke. Men skulle jeg vælge en pension ville jeg kigge efter om der er både inde- og udeplads, om hunden bliver luftet og hvor tit, og hvor meget kontakt den får i resten af døgnets timer. Jeg vil også lægge vægt på at hundene ikke kan se hinanden, således at de står og stresser hinanden unødigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Afledt af en anden tråd, nu blev jeg da lidt nysgerig;) hvor meget plads skal hunden efter din Mening have fx når den er alene hjemme, hvor mange timer er det ok at den er alene? Hvor meget plads skal hunden have i en pension? Hvor længe af gangen må den være i boks/bur i pension?

 

jeg mener at de skal have ca 15 m2 og 81/2 time er max for mig - vel afledt af at det er hun nødt til at være nogle dage....

 

ca 5 m2 ville være ok i en pension på betingelse af at hun bliver luftet, nusset, lukket ud i løbegård osv så ofte som hos dig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Afledt af en anden tråd, nu blev jeg da lidt nysgerig;) hvor meget plads skal hunden efter din Mening have fx når den er alene hjemme, hvor mange timer er det ok at den er alene? Hvor meget plads skal hunden have i en pension? Hvor længe af gangen må den være i boks/bur i pension?

 

Ideelt har hunde, som er alene hjemme et opholdssted, hvor den kan ligge forskellige stede, bevæge sig lidt rund inde i en opvarmet del og ude hvor den kan få frisk luft, komme af med en slat vand eller skide om nødvendigt. Også gerne med plads til en platform at ligge på, lidt legetøj og læ, skygge og sol. Med sådan et arrangement kan hunde være alene op til 10 timer dagligt 5 dage om ugen, hvis man har flere hunde.

 

Taler vi om minimumskrav til en enlig hund, som skal være alene dagligt 6-7 timer 5 dage om ugen (og det er det max. jeg normalt sætter med mindre det er en helt voksen hund, som er vant til og ok med at være alene) vil jeg mene at et rum Fx toilet, på 3-4 kvm er ok til hunde op til 30 kg - fx Retrievere, det skal være lys og ventilation og forskellige sovepladser og vand som ikke kan væltes.

 

Vil man tage en del af et større rum, ville et bur på samme størrelse være ok - altså fx 1½ x 2 m - og det er lige meget om det er en hvalpe løbegård eller et bur - det er størrelsen og underlaget/bunden (fx et kokostæppe) der er afgørende. der skal naturligvis være lys og ventilation i rummet og en hundeseng - gerne hule. Personligt vil jeg foretrække et 1 m højt bur frem for hvalpegård fordi man så kan lægge tæppe eller plade henover den ene halvdel og det kan mange hunde godt lide. Jeg tror også det er godt hvis hunden kan overskue rummet fra buret - og især døren.

 

I en pension, vil et inderum på ca 6 kvm og en løbegård på 12 kvm være ok forudsat at hundene kommer ud på større areal hvor der kan løbes igennem mindst 2 gange i døgnet - og her taler jeg så bare om det jeg vil have til mine 2 Spaniels. Var det hønsehunde skulle der vel ½ gang mere til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det kommer meget an på den enkelte hund. :hmm:

 

Bamse kan holde sig vanvittig længe og kunne aldrig, aldrig, aldrig drømme om at lave noget indenfor, uanset hvor lang tid der næsten går.

Yoda på samme størrelse, kan ikke holde sig nær så længe - Ham og Kaia er meget ens på det punkt.

 

Men kan huske for læææænge siden, at jeg læste noget om hvordan vi ville have det, hvis vi to gange i døgnet skulle gå 8 timer (nat og arbejdsdag) uden at kunne komme på toilet.

Vi kan godt, men det er ikke på nogen måde sundt for vores system og heller ikke særlig behageligt at skulle holde sig så længe.

Det samme gælder for hunde og men da det ikke er spor rart for dem at lave indenfor og slet ikke hvis de er i mindre rum hvor de ikke kan komme væk fra det, så holder de sig alligevel.

 

Det har virkelig indprintet sig i mig og har ikke helt kunne slippe hvor ubehageligt jeg selv ville have det, med ikke at kunne bestemme hvornår jeg går på toilettet og overføre så det på mine hunde :genert:

 

jojo, men jeg tror bare ikke vi er ens indrettet på det punkt. Jeg tror ikke jeg kunne holde mig i 12 timer - selv ikke hvis jeg sov i størstedelen af dem. Det kan mine hunde sagtens. Når jeg kommer hjem efter 8 timer har de på ingen måder travlt med at skulle tisse :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

jojo, men jeg tror bare ikke vi er ens indrettet på det punkt. Jeg tror ikke jeg kunne holde mig i 12 timer - selv ikke hvis jeg sov i størstedelen af dem. Det kan mine hunde sagtens. Når jeg kommer hjem efter 8 timer har de på ingen måder travlt med at skulle tisse :vedikke:

 

Jeg er helt sikker på at hunde og mennesker er ret forskellige mht. fordøjelsessystem. Mine hunde skider 3 gange dagligt, hvis de får mulighed. Det gør jeg ikke. De kan mageligt holde sig mht at tisse i 10 timer, det kan jeg ikke.

 

Igen, tror jeg man forstår hunde dårligt ved at tage udgangspunkt i sig selv - eller mennesker i det hele taget. der er mange som ved meget om hunde. Fysik, adfærd, instinkter, social liv osv. Det har de sjovt nok ikke lært ved at studere mennesker.:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Inca har også hele lejligheden (67kvm) at være i, men hun er kun alene sammenlagt ca. 2 timer pr. uge (når min kæreste og jeg handler, så er hun alene. Nogle gange handler jeg alene og så er kæresten jo hjemme). Hun kan dog holde sig længe (til nytår holdt hun sig 33 timer (med at tisse) og 48 timer (med at skide), men så lang tid går der jo heldigvis aldrig..

Jeg synes max. alene tid er ca. 8 timer, ideelt 5-6 timer :) Hun har også et bur der altid står åbent, men hun bruger det mest i bil eller hvis vi er på besøg hos nogen :)

 

Mht. pension, så tror jeg aktivering og menneskelig kontakt er det vigtigste, og evt. en udendørs løbegård :) Inca har aldrig været i pension og kommer det heller ikke, hun ville desværre ikke kunne holde det ud..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hunde har efterhånden hele huset.

Dengang sassy var lille burde hun havde været i bur. Hun kunne slet ikke rumme ret meget plads og det er først nu vi kan se at det var derfor hun ødelagde ALT. Jo mindre plads hun fik jo bedre gik det, men dengang troede jeg at bur var noget skidt.

Så fik vi Luna, så havde de kun gangen at være i (den er pænt stor). Men så kom Luna til skade og skulle være i bur.

Nu elsker de begge det bur.

Luna har brugt det nogle gange hvor hun har været urolig, for det giver hende ro det bur.

De kan begge to putte derinde sammen og gør det gerne.

Giver vi Luna en godbid derinde når vi går, så er hun stadig derinde når vi kommer hjem, selvom det er åbent - hun elsker det.

 

Vores er sjældent meget alene. 4 timer en gang eller to om ugen ellers kun når jeg er på kaffe besøg og lign.

 

Vores pension der har de nogle fine bokse, smalle men lange og der er super god plads til begge piger i en og så er der en hundegård som er ganske normal størrelse.

De ELSKER at være der.

Er vi bare på besøg så kræver de gerne at komme en tur i pension, for det er totalt fest.

Der bliver gået med dem tre gange om dagen, nogle gange lidt ekstra med vores for de unge piger står i kø for at gå med dem*GG* Men vapserne klager ikke.

Jeg ved ikke hvor meget de bliver kløet dernede.

Men når vi kommer hjem fra ferie er vapserne vildt glade i en halv time og så er det det..... så de reagerer vel ikke anderledes end hvis vi var afsted en hel dag.

Det tolker jeg som om de elsker deres pension.

Link til indlæg
Del på andre sites

Basse kunne holde sig åndssvagt længe uden at tisse, hvis vi holdt weekend. Det var ikke unormalt at vi feks gik sidste tur kl 22 og så kunne hun ikke hives ud igen før kl 14 dagen efter.

Jeg tænkte lidt at så længe jeg var hjemme, havde hun jo al mulighed for at komme ud. Men dynen trak altså mere.

 

 

Jeg synes ikke man kan sammenligne alenetid i hjemmet og så plads i en pension. I en pension er en hund jo typisk alene 20+ timer i døgnet i dagevis eller måske flere uger. Det er en ret væsentlig forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener, man skal skelne mellem enehunde og flere hunde, når det drejer sig om alenetid.

Enehunden er alene, det er flere hunde ikke på samme måde. De har hinanden.

 

En velstimuleret hund uden problemer kan snildt være alene 8 - 10 timer, viser erfaringen, men om det er optimalt at lade den være det, er jo en anden sag. Læg så 8 timers nattesøvn til, så skal man nok ikke være professor for at regne ud, at der skal bruges meget vågen tid på at aktivere og stimulere hunden, men det kan blive en rutine som virker fint for mange hunde.

 

Mine hunde har altid haft hele huset til rådighed, når de var alene. Efter min mening skal de kunne bevæge sig lidt rundt og ikke bare kunne vende sig, når de er alene flere timer.

De skal også kunne søge væk fra evt. afføring/urin og opkast, hvis det kommer dertil.

 

Ligesådan mener jeg, at de skal kunne søge hen til et hhv. varmere/koldere sted at ligge. Det er vanskeligt at sørge for i et bur.

 

I pension må boxstørrelsen (udover lovkravene) afhænge af hvor meget hundene bliver taget ud og aktiveret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund har hele huset (undtagen køkken og badeværelse) da han var mindre, lukkede jeg dørene til børneværelserne, så han ikke kom i legetøjet. Han foretrækker klart soveværelset og det er der han søvndrukkent kommer ud fra, når jeg kommer hjem.

 

min gamle hanhund havde svært ved at have hele huset, så han og min tæve var i gangen og på det ene værelse. Da han døde, fik tæven hele huset.

 

Alenetid...tja min er ikke meget alene. Men jeg vil sige maks 8 timer. Oftest er det langt mindre.

 

Han holder sig desuden fint i mange timer, og hvis det stod tol ham, står vi ikke alt for tidligt op :lol:

 

han kommer aldrig i pension. Han vil mangle menneskeselskab, så al pasning vil være privat i et hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle svarene;) jeg kan se at de der besvarer her er ret enige med mig;) men aligevel er der en del der syntes at et bur er ok til at opbevare en hund i 5 timer i streg ;( det forbavser mig enormt må jeg indrømme, sammenholdt med at rigtig mange går meget op i størrelsen på vore bokse når de spørg til pensionen;) det hænger ikke rigtig sammen i mine øjne, hvis det er ok at hunden opbevares i bur 5 timer dagligt, hvorfor er pensionens bokses størelse så vigtig;)

jeg syntes ikke mine bokse i pensionen er ret store, blant andet derfor går jeg meget op i at sørge for at tiden i boksen ikke bliver for lang, i dagtimerne kører jeg med max 2 timer i boksen;) jwg forstår simpelthen ikke hvordan man kan få sig selv til at gå fra en hund i flere timer hvis den ikke har mulighed for at flytte sig fra opkast/afføring fx;( for mig er minimum for hunde i lab. størrelse de 6 m2 de fleste af mine bokse er, (resten er størrer)og selv der syntes jeg altså ikke at de bør efterlades mere end 2-3 timer i dagtimerne;(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forestiller mig at mine hunde er 20 timer i box/løbegård i døgnet når de er i pension. Ikke 5 timer - og da slet ikke mindre.

 

Alfen, Du lyder som hunde skider og kaster op jævnligt inde. Jeg kan ikke huske hvornår Bonnie har gjort det sidst og Maggie har kastet op 2 gange i sit liv ifbm. bilkørsel. Jeg kan ikke rigtig se, at det er et alene hjemme problem.

 

Jeg mener også du tidligere har gjort dig til talsmand for at hunde kan opholde sig i timer i bur i bilen - langt mindre bur end 120x100x100 - måske halvt så stort, så jeg forstår slet ikke din holdning her. Måske er det netop, som du siger, fordi du sammenligner pensionsforhold med en dagligdag, hvor hundene har masser af plads i al den tid ejerne er hjemme. Det er jo normalt ikke tilfældet for pensionshunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...