Hop til indhold

Allergi mysterie


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Dorit er allergisk over for ...... noget?

 

Sagen er, at når hun får noget hun ikke kan tåle, klør hun (særligt omkring brystvorterne) og hun får vildt meget snask i øjnene - som i mange store klatter!

 

Ved en tilfældighed opdagede jeg at alle symptomer forsvandt når hun kun fik Vetpro Slank (og godbidder: tørret kylling, bløde godbidder af struds eller hest, dental sticks og munchy sticks.

 

 

Vetpro indeholder:

 

Sammensætning

Tørret kyllingekød, cellulose 17 %, roefibre, plantefedt, kartoffelstivelse, kartoffelprotein, majsgluten, tørret æble, byg, ærter, tørrede bælge fra johannesbrødtræ, soyabønneprotein, gærekstrakt, fedt fra fjerkræ, hørfrø, lucerne, hydrolyseret kyllingelever

 

Problemerne opstod da hun fik TOTW High Prairie:

 

Ingredienser:

bison, lammekødmel, hønsekødmel, æg, søde kartofler, ærter, kartofler, canolaolie, stegt bison, stegt vildt, naturlig aroma, tomatpuré, fiskemel, salt, cholinklorid, tørret julesalat-rod, tomater, blåbær, hindbær, yucca schidigera ekstrakt, enterococcus faecium, lactobacillus casei, lactobacillus acidophilus, lactobacillus casei og lactobacillus plantarum, tørrede trichoderma longirbrachiatum fermentation ekstrakt

Da vi var i sommerhus fik hun Bellas foder, hhv. Acana Ranchlands og Orijen Senior.

 

Acana:

 

Ingredienser:

Oksekød uden ben, malet oksekød, grønne ærter, lammekød uden ben, malet lammekød, hvidfisk i malet form*, sildeolie, hestebønner, røde linser, hele kartofler, malet laks, bisonkød uden ben, okselever, lammelever, soltørret lucerne, ærtefibre, hele æbler, hele pærer, søde kartofler, hele græskar, butternut græskar, pastinak, gulerødder, grønne spinat, tranebær, blåbær, tang, cikorierod, enebær, kvan-rod, morgenfrue, sød fennikel, pebermynte blade, lavendel, rosmarin.

*ACANAs hvidfisk i malet form består af skrubbe, helleflynder og torsk.

 

 

Orijen:

 

Friske Canadiske ingredienser:

frisk udbenet hønsekød (22%), tørret hønsekød (15%), frisk hønselever (5%), friskehele sild (5%), frisk udbenet kalkunkød (4%), tørret kalkunkød (3%), frisk kalkunlever (3%), friske hele æg (3%), frisk udbenet sandart (3%), frisk hel laks (3%), friske fjerkræshjerter (3%), fjerkræsbrusk (3%), tørret sild (3%), tørret laks (3%), røde linser, grønne ærter, grønne linser, fjerkræleverolie (2%), solmoden alfalfa, yamsrod, kikærter, græskar, butternut græskar, spinatblade, gulerødder, Red Delicious æbler, Bartlett pærer, tranebær, tang, lakridsrod, kvan, fennikel, morgenfruer, bronze fennikel, pebermynteblade, kamille, mælkebøtter, vinter sar, rosmarin.

 

 

 

Nu er hun selvfølgelig røget tilbage på Vetpro, og når symptomerne er helt væk, får hun tilsat lidt Orijen for at se om hun reagerer.

 

Er der nogen der har bud på hvad der kan være synderen? Oksekød måske?

Link til indlæg
Del på andre sites

Oksekød var et bud, men det er der da ikke i orijens ingrediens liste, eller er det bare mig der ikke kan se det? :hmm:

 

Jeg synes at den nemmeste måde at finde ud af hvad de er allergiske for, er ved at teste via barf. Det gjorde vi med Ayo sidste år - med én proteinkilde af gangen, og så førte jeg logbog over hvad hun fik, hvor mange dage, hvornår/om hun reagerede. Sådan fandt vi frem til at gluten, fjerkræ, okse og svin er det hun reagere allergisk på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er du sikker på at det er en reaktion på noget hun indtager?. Grunden til at jeg spørger er at pollenallergi bl.a. ofte giver problemer med øjnene.

 

Helt sikker! Hun er stort set fri for øjensnask igen efter 2 dage på Vetpro.

 

Oksekød var et bud, men det er der da ikke i orijens ingrediens liste, eller er det bare mig der ikke kan se det? :hmm:

 

Jeg synes at den nemmeste måde at finde ud af hvad de er allergiske for, er ved at teste via barf. Det gjorde vi med Ayo sidste år - med én proteinkilde af gangen, og så førte jeg logbog over hvad hun fik, hvor mange dage, hvornår/om hun reagerede. Sådan fandt vi frem til at gluten, fjerkræ, okse og svin er det hun reagere allergisk på.

 

Nej, der er ikke okse i Orijen, men hun fik Acana og Orijen samtidig, så der er noget i det ene foder hun ikke kan tåle:hmm:

 

Er oksekød og bison med samme proteinkæde? For det er lidt den jeg håber og tror.

 

Jeg er jo svært glad for at hun ikke reagerer på kylling!

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt sikker! Hun er stort set fri for øjensnask igen efter 2 dage på Vetpro.

 

 

 

Nej, der er ikke okse i Orijen, men hun fik Acana og Orijen samtidig, så der er noget i det ene foder hun ikke kan tåle:hmm:

 

Er oksekød og bison med samme proteinkæde? For det er lidt den jeg håber og tror.

 

Jeg er jo svært glad for at hun ikke reagerer på kylling!

Jo jeg vil men okse og bison er samme proteinkilde. Ayo tåler ikke okse og reagere også på foder med bison. Men ja forklaringen kunne være de to foder samme tid - for at hun reagere på okse ville ikke være utænkeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jeg vil men okse og bison er samme proteinkilde. Ayo tåler ikke okse og reagere også på foder med bison. Men ja forklaringen kunne være de to foder samme tid - for at hun reagere på okse ville ikke være utænkeligt.

 

Oksekød vil heldigvis være ret nemt at komme udenom. Bortset fra at jeg har fryseren fyldt op med oksehaler:mrgreen: Men hun er absolut ikke kræsen med ben, så hun må bare få lam, hest og svin.

 

Nu giver jeg hende lige et par dage mere på Vetpro, og prøver at give hende Orijen, så må jeg se hvad der sker. Jeg er nok mere på herrens mark hvis det er Orijen der giver problemer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg er også med på den med oksekød det tåler Walther ikke, det går direkte i ørerne på ham, han får svamp og kløer sig meget, også mellem futterne ;-)

 

Han fik nemlig engang imellem rester af pasta og kødsovs men det er kødsovsen / oksekødet han ikke tåler.

 

Så måske?? håber I finder en løsning for lille Dorit :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også med på den med oksekød det tåler Walther ikke, det går direkte i ørerne på ham, han får svamp og kløer sig meget, også mellem futterne ;-)

 

Han fik nemlig engang imellem rester af pasta og kødsovs men det er kødsovsen / oksekødet han ikke tåler.

 

Så måske?? håber I finder en løsning for lille Dorit :-)

 

Lige præcis sådan havde min coton det - bare med kylling. Det var et helvede før vi fandt ud af det, men derefter var det faktisk ikke det store problem at holde hende stort set fri fra øreproblemer.

 

EDIT: Jeg fik den gang at vide at det næsten altid er proteinkilden den er gal med, så det lyder sandsynligt at det er okse/bison der er synderen...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Det er en ret lang proces, det her med at finde ud af hvad hun tåler. Hun får fortsat Vetpro, og er nu begyndt at få tilsat Applaws Lite, og har vel fået det i en uges tid. Ingen reaktion.

 

64% kylling (af tørret hønsekød), 9% hakket hønsekød, 8% tørrede ærter, 7% kartoffelstivelse, 2% fjerkræolie (omega-6-fedtsyrer), roegrød, tørrede tomater, fjerkræsovs, tørrede hele æg, celluloseplantefibre, mineralstoffer, lakseolie (omega-3-fedtsyrer), vitaminer, tørrede gulerødder, cikorie-ekstrakt, alfalfamel, alger/tang, glucosamin, metylsufonylmetan, chondroitin, gulerødder, pebermynte, peberfrugt-mel, gurkemeje, timian, citrus-ekstrakt, taurin (1.000 mg/kg), yucca-ekstrakt, tyttebær, fennikel-ekstrakt, johannesbrød-ekstrakt, ingefær, hyben-ekstrakt, mælkebøtte-ekstrakt, rosmarinolie-ekstrakt, oregano.

 

Det der så er lidt pudsigt, er at hun får lever. Jeg havde bestilt hestelever, men har ved en fejl fået okselever - det opdagede jeg først i går. Men hun har altså i ugevis fået tørret okselever, og har ingen reaktion på det.

 

Fisk kunne være et bud - bortset fra at hun får lakseolie, og det reagerer hun ikke på:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Motor kan sagtens tåle oksekød men får dårlig mave af vildt (inkl bison), så det kan da sagtens være bison hun reagerer på.

 

Ja, jeg HÅBER:x: Har også læst mig frem til at kalv og okse er meget forskelligt, så det giver jo mening hvis bison også er forskellig fra okse. Hun fik dådyr igår, og det reagerede hun ikke på.

 

Det vil virkelig være nemt hvis det bare er bison:pray:

Link til indlæg
Del på andre sites

bison og dådyr er også meget forskelligt fra hinanden ?

håber du har fundet løsningen og vildt bliver lettere at skaffe nu sæsonen går ind ?

 

Ja, det ved jeg, det var bare for at sige at de ikke er alt vildt.

 

Kommunen har nogle dyr der bliver nakket hvert efterår, så har bestilt en røvfuld knogler:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det ved jeg, det var bare for at sige at de ikke er alt vildt.

 

Kommunen har nogle dyr der bliver nakket hvert efterår, så har bestilt en røvfuld knogler:mrgreen:

nåååååå ;)

Ej hvor fedt at kommunen har sådan en mulighed, kanon. Måske jeg skal være bedre til at gemme knogler til folk - jeg prøver lige at skrive det bag øret ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...