Hop til indhold

AD / HD fotos, hvornår?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Lille Wille nærmer sig 15 måneder og har fået indkaldelse til sin unghundevaccine. Jeg skal have hende AD og HD fotograferet også, men skal jeg gøre det nu? Eller vente?

 

hun har endnu ikke været i løb første gang, har det noget at sige?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg kun gå ud fra de helt store racer jeg har erfaring med. Der kan man fotografere fra 18 måneders alderen, 12 måneder med AD og OCD. Men det er de færreste der er færdige på det tidspunkt, så jeg har ventet til de var over 2 år i stedet. Jeg synes det er vigtigt at de er så færdigudviklet som muligt, for at få et så reelt billede som muligt.

 

Så for mig kommer det an på om hunden er "sat" :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg kun gå ud fra de helt store racer jeg har erfaring med. Der kan man fotografere fra 18 måneders alderen, 12 måneder med AD og OCD. Men det er de færreste der er færdige på det tidspunkt, så jeg har ventet til de var over 2 år i stedet. Jeg synes det er vigtigt at de er så færdigudviklet som muligt, for at få et så reelt billede som muligt.

 

Så for mig kommer det an på om hunden er "sat" :-)

 

Det er også det jeg tænker. Lige bortset fra bredde er hende her dog "sat" - hun er jo en bette skid på omkring de 40 cm over ryggen og knap 12 kg - men jeg ved ikke om den manglende første løbetid kan spille en rolle....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også det jeg tænker. Lige bortset fra bredde er hende her dog "sat" - hun er jo en bette skid på omkring de 40 cm over ryggen og knap 12 kg - men jeg ved ikke om den manglende første løbetid kan spille en rolle....

 

Det ved jeg faktisk ikke om det har noget at sige. Men selvom hunde har opnået sin faste højde kan de stadig være "løse" i leddene. Nu ved jeg som sagt ikke noget om de mindre hunde, men Oliver fx som er knap 19 måneder, der er selve knoglerne ikke færdige og "hærdet" helt endnu. Med ham vil jeg vente til 2.5-3 år. Dog er han heller ikke færdig i højden endnu. Jeg ville hvis jeg var dig, lige smutte forbi en kiropraktor måske?? Men hellere vente lidt for lang tid i min bog :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

mon ikke det er noget hormonelt? Skal ikke kunne kloge mig overhovedet på hunde, men hos kvinder f.eks. har man gennem graviditeten meget løsere sener/muskelvedhæftninger (jeg er ikke sikker på at jeg kan det rigtige ord på dansk; ligaments?), for at gøre kroppen klar til fødsel, og det er hormoner der skaber den tilstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

mon ikke det er noget hormonelt? Skal ikke kunne kloge mig overhovedet på hunde, men hos kvinder f.eks. har man gennem graviditeten meget løsere sener/muskelvedhæftninger (jeg er ikke sikker på at jeg kan det rigtige ord på dansk; ligaments?), for at gøre kroppen klar til fødsel, og det er hormoner der skaber den tilstand.

 

Min vage teori ine i hovedet var noget med at knogler og led måske stadig er mere "hvalpebløde" inden første løb. Men det er ikke noget jeg ved noget som helst om. Derfor jeg forhørte mig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver lidt nysgerrig her. Luffe blev, på opdrætters regning, HD fotograferet 18 måneder gammel. Er bekymringen, at han kunne have fået et dårligere resultat, hvis vi havde ventet til han var f.eks. 3 år gammel?

 

Min bekymring ved at fotografere for tidligt er både, at hunden stadig er for "blød" og derved kan få et dårligere resultat end hvis hunden blev fotograferet senere hvor det hele er hærdet og sat. Vækstpladerne tager sin tid om at lukke sig. Yderligere så er jeg nervøs for hvis hunden er fotograferet som 12/18 måneders, og måske har fået 1 på albuerne og b/c på hofterne, måske ville have fået et værre og mere reelt resultat hvis de ventede til senere pga ad og hd ville have udviklet sig yderligere. Men husk jeg kun kan tale om gigantracerne.

 

Når jeg kigger linjer ser jeg gerne at forfædrene er så gamle som muligt før de er fotograferet.

 

Fx, Olivers far og nogle af hans søskende blev først fotograferet ved 4 års alderen (mener jeg) med A på hofterne og 0 på albuerne. Og med en race som er på udsat som min, var det en meget stærk grund til jeg valgte Oliver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men man skal også passe på med at fotografere for sent.

Det man jo undersøger (eller i det mindste ønsker at undersøge) ved fotograferingen er jo den arvelige HD/AD. Jo ældre hunden er, jo mere slid/skader kan man risikere.

 

Helt helt enig i at man kan gøre det for sent. Men arvegangen er polygenetisk, hvilket betyder at hunden skal have generne for at udvikle det, så hvis hunden er "slidt" allerede ved 3-4 års alderen vil jeg ikke mene det er stærke gener.

Link til indlæg
Del på andre sites

Labradors bliver oftest fotograferet omkring 12-14 mdr. DKK vil ikke registrere før de er fyldt 1 år.

Jeg kan i samme åndedrag anbefale Marianne Klitgaard på Mors. Superproffesionel, dygtig og behagelig.

 

Vi har DJR stamtavle og tror bare jeg finder en lokal dyrlæge hernede. Der er lidt langt til Mors. Men tak for anbefalingen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sådan set ligeglad om hunden er et år eller 2, bare den er rimelig sat i kroppen. Og jeg har spurgt 4 forskellige dygtige dyrlæger - ingen mener at løbetid på nogen måde spiller en rolle ift. røntgen. Jeg tror det er en sejlivet myte.

Pai blev fotograferet mid i løbetiden derfor spurgte jeg... A og 0

Link til indlæg
Del på andre sites

Labradors bliver oftest fotograferet omkring 12-14 mdr. DKK vil ikke registrere før de er fyldt 1 år.

Jeg kan i samme åndedrag anbefale Marianne Klitgaard på Mors. Superproffesionel, dygtig og behagelig.

Hende har jeg bare hørt mange anbefale. Hvis ikke avler har et sted så vælger vi hende ved vores næste hund (men det er ikke aktuelt endnu).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lige haft Wille inde til unghundetjek og 1 års vaccine. Dyrlægen siger, at løbetiden / mangel på løbetid ikke har nogen indvirkningen på resultatet af billederne. Så længe hunden er fuldt udvokset kan jeg få taget billederne når det passer mig.

 

Det var også det jeg hørte. Tror den der med løbetiden er en sejlivet myte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...