Hop til indhold

Hvalpetræning og tilgange.


Engell
 Share

Recommended Posts

Jeg var til et fordrag om træning, og der forslår fordrags holderen følgende ting:

 

- sulte hunden 1-2 dage inden træning.... for at sikre at den er "villig."

- kun bruge dens fodder som godbidder, vil den have mad må den arbejde for det.

 

jeg tænkte igennem disse forslag... "det kunne jeg aldrig finde på..."

 

jo.. min hunde har aldrig fået mad inden træning... først bagefter når vi kommer hjem... men det er ligeså meget

for hundens skyld og sikre den ikke for problemer med maven grundet aktivitet efter at have spidst.

 

ej heller tænker jeg det fordel agtigt at komme til træning med en totalt mæt hund.. meeen... derfra og så til at

sulte den i flere dage inden træning.. puuh...

 

hvad tænker i om overstående? er jeg for blød i min tilgang...?

 

for mit personlige vedkommende er en godbid en velskåret kyllingepølse, eller nu for nyligt en af mine hjemmelavet

"hundekornflakes"

ved ikke lige helt hvordan jeg skulle få den vendt med min hund, men vil tænke i det...... tak for ideen...den med spegepølsen vil jeg i hvert fald tage til efteretning :-)

 

dit forslag for mig til at tænke på en herlig over overraskende oplevelse med min 6 mrd gamle hvalp...

 

vi gik en tur i en ny park, han ikke har været i før, hvor stierne er belagt med "blødt grus." sådan et godt tykt lag due-æg, størrelset sten, du ikke kan undgå andet end at synke lidt ned i.

 

Det var ufatteligt skægt at se min hund nærmest "Grine." med sit kropssprog... spankulerede i det på forskellige måder med logrende hale, og tydeligt med vilje lod sine poter grave lidt ned i gruset for så at spjætte sig frem af igen. Han var så bidt af at gå på det, at vi endte med at gå hen over det samme stykke grussti

4 gange, bare fordi han hyggede sig sådan med det.

 

 

OG til jer andre... han må heller ikke få ost....

 

MEN TJEK DEM HER!!!! @luckyluna

 

[ATTACH=CONFIG]130623[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]130622[/ATTACH]

 

Anden portion jeg laver med en ny opskrift.. HAN ER HELT SYG MED DEM... "hundekornflakes." ha ha ha....

 

Blandede tørfodderet op med vand og lod det stå natten over, tilsatte så vand indtil det havde en..."blød leverpostej konsistens."

tilsatte 2 spiseske lakse olie og 1 oksebullion blandet op. portionen fyldte i flydende tilstand tilsvarende 2l. det blev til

4 bradepander med små godbidder.

 

200 grader forvarmet ovn, 10-15 minutter og så er de færdige. de får en konsistens af lidt bløde kornflakes.

 

men altså til emnet hvad tænker i? jeg har godt læst det i flere bøger.. med at hunden skal "nødes" til villigt at følge

sine instruktioner.. men.. noget jeg altid har valgt at "falde ud igennem øret igen." for jeg brød mig ikke om konceptet i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan der være racer/typer af hunde der har så lidt arbejdslyst at der kan være mening i at træne kort før normal fodring for at give belønningen - en godbid, større værdi i indlæringsfasen? Jeg ved det ikke.

 

Alle de hunde jeg har trænet har tillagt godbiden særlig værdi fordi den kommer fra mig. Det er i hvert fald mit indtryk. Jeg bruger ganske almindelige foder piller som godbidder og hundene er vilde med dem både før fodertid og lige efter.

 

Jeg bruger nu ikke mange godbidder undtagen under indlæring. Når først hundene kan det man beder dem om, er arbejdet rigelig belønning i sig selv. De er vilde efter at arbejde og kun at gå på jagt er bedre end træning. Det er en fornøjelse.

 

Men har man nu en hund, som ikke er det mindste arbejdsivrig må man jo finde ud af hvad der sætter den igang og man kan vel godt forsvare at undlade at fodre hunden/hvalpen til efter træning. Det kommer jo også an på hvad man mener med at sulte hvalpen. Altså holde den lidt sulten eller lade den faste. En hvalp bør aldrig faste (undtagen ved dårlig mave), men den tager ikke skadeaf at man lader den blive lidt sulten før træning, vil jeg tro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan der være racer/typer af hunde der har så lidt arbejdslyst at der kan være mening i at træne kort før normal fodring for at give belønningen - en godbid, større værdi i indlæringsfasen? Jeg ved det ikke.

 

Alle de hunde jeg har trænet har tillagt godbiden særlig værdi fordi den kommer fra mig. Det er i hvert fald mit indtryk. Jeg bruger ganske almindelige foder piller som godbidder og hundene er vilde med dem både før fodertid og lige efter.

 

Jeg bruger nu ikke mange godbidder undtagen under indlæring. Når først hundene kan det man beder dem om, er arbejdet rigelig belønning i sig selv. De er vilde efter at arbejde og kun at gå på jagt er bedre end træning. Det er en fornøjelse.

 

Men har man nu en hund, som ikke er det mindste arbejdsivrig må man jo finde ud af hvad der sætter den igang og man kan vel godt forsvare at undlade at fodre hunden/hvalpen til efter træning. Det kommer jo også an på hvad man mener med at sulte hvalpen. Altså holde den lidt sulten eller lade den faste. En hvalp bør aldrig faste (undtagen ved dårlig mave), men den tager ikke skadeaf at man lader den blive lidt sulten før træning, vil jeg tro.

 

forstår og respektere din tilgang fuldt ud, og virker det for dig kan jeg bestemt ikke se nogen fejl ved det.

det jeg hængte mig i var det med 1-2 dage før træning, her var der så tale om voksen hund. det skulle jeg måske have klargjort i min post lidt bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som dig tænker jeg at det er fint ikke at give mad lige inden træning. Det siger jeg også til alle mine hold.

Og har de først træning om eftermiddagen og hunden dermed helst skal have morgenmad, men virker uinteresseret i lækre godbidder til træning, så kan jeg godt finde på at foreslå lige den hunde ejer at give halv morgenmad på dagen for at se om det hjælper

 

Men som regel virker det at bruge andre belønninger og vi kommer slet ikke til denne snak

 

Jeg har prøvet at sulte min egen som ung i et forsøg på at gøre hendes indkald bedre. Så hun fik alt hendes mad på tur

Eneste resultat var at hun tabte sig. Hun er også har aldrig været madglad og kan sagtens sige nej til de mest lækre godbidder hvis hendes hjerne ikke er indstillet på at spise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg brugte tjenestehund blev han ikke fodret før arbejde. Han fik en lille portion midt på natten når jeg spiste og hovedmåltid om morgenen når vi kom hjem. Dette blev jeg fortalt skulle holde hunden mere skarp og arbejdslysten. Om det er tilfældet ved jeg ikke, da jeg ikke har prøvet det modsatte, men hunden trivedes fint med det. Det var jo lige lidt OT, det var jo hvalpe tråden handlede om...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg syntes det bliver lidt for sødt ;) hunde kan sagtens undvære "morgenmad" de kan også sagtens undvære mad i en skål, hvis hunden ikke lader sig motivere af godbidder så ville jeg da med sindsro afskaffe alle måltider og bruge et godt foder som "belønning" jeg har i mange år ikke brugt "måltider" til mine hunde, de får deres foder i løbet af dagen, en håndfuld i haven, en håndfuld når de skal være i ro i kurven, en håndfuld på gåturen og så videre, de dage jeg træner på træningsplads er det der de får størstedelen af deres foder;) skåle er til vand og vådfodder ;) resten er perfekt til belønning;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi anbefaler hvalpene at de få lidt at spise inden træningen (vi træner fra 9-10 pt) simpelthen fordi at de meget sultne hvalpe virker til at have svært ved at koncentere sig om andet end maden/godbidderne.

Det er min oplevelse at hvalpe der ikke er skrub sultne arbejder bedre, har mere overskud, er mere koncentrere, og kan samtidig slappe bedre af , de kan fokusere på andet end godbiddene.

 

Min egen hund bliver en værre gnavpot hvis hun ikke har fået bare lidt at spise inden træningen og hendes mentale overskud/overblik forsvinder. hun får større kropszone, andre hunde er bare en pest og skal holde meget stører afstand, indlæring af nye ting er meget svære, og andre belønnings former kan ikke bruges, samt at kan hun komme til det så hapser hun godbidderne ud af fingrene eller lommerne.

Har hun fået mad inden så slapper hun tydeligt mere af , lærer hurtigere, er mere afslappet omkring andre hunde og siger pænt fra i stedet for at hakke dem i tuden, hun holder fokus, tager godbidder forsigtigt, og den bedste belønning kun kan få er en sejrs runde på banen, det er så dobbelt op på glæden hvis hun får lov til at drøne over springet eller balancebommen.

 

 

Så herfra vil jeg altid anbefale at hunden i hvert fald få lidt at spise inden træning , om det er en hel, en halv eller en kvart portion kommer helt an på hvor lang tid der er fra fodring til træning + selvfølgelig den enkelte hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi talte faktisk om det, hvor vi gik til begyndertræning Og der var der nogen der fik at vide, de var nød til at give hunden noget mad inden træning. Dens fokus på godbidder gjorde den ude af stand til noget som helst. Jeg blev også spurgt om Emma evt. fik lidt mad inden træning en lørdag formiddag. Og hun får en halv portion af enten morgen eller aftensmaden. Så jeg tror nogle hunde får lidt mere ro på, hvis de får lidt mad. Jeg vil nu også gerne min hund kan når hun ikke er virkelig sulten. Det stiller nok bare lidt større krav til os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså mine arbejder for en stor del af deres foder. De får det som søg hver morgen og så typisk som godbidder om eftermiddag/aftenen eller et søg igen til aften.

De dage vi er til træning, giver jeg ikke aftensmad. Det er ikke fordi jeg gerne vil sulte dem, de arbejder også gladeligt når de er mætte, omend mindre intensivt, men hvis de både får aftensmad og en hel pose undertræning, får de jo for meget mad. :vedikke: Når jeg så typisk træner 2-4 gange om ugen, på hold eller hjemme i haven, så kunne de da blive kuglerunde i løbet af nul komma fem :lol:

 

Hunde der overhovedet ikke er motiverede for samarbejde anbefaler jeg også at skippe et enkelt måltid + ekstra gode godbidder. Så er der ligesom lidt mere at tage fat på når man skal opnå et godt samarbejde.

Andre hunde er så madglade at de ikke kan arbejde fokuseret uden der lige bliver lagt en lille bund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg syntes det bliver lidt for sødt ;) hunde kan sagtens undvære "morgenmad" de kan også sagtens undvære mad i en skål, hvis hunden ikke lader sig motivere af godbidder så ville jeg da med sindsro afskaffe alle måltider og bruge et godt foder som "belønning" jeg har i mange år ikke brugt "måltider" til mine hunde, de får deres foder i løbet af dagen, en håndfuld i haven, en håndfuld når de skal være i ro i kurven, en håndfuld på gåturen og så videre, de dage jeg træner på træningsplads er det der de får størstedelen af deres foder;) skåle er til vand og vådfodder ;) resten er perfekt til belønning;)

 

Så du ville eks. Godt sulte din hund 2 dage før træning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne ikke drømme om at sulte mine hunde to dage op til træning! :shock:

Men når vi træner på hold om formiddagen, så gives der ikke morgenmad. Når vi træner på hold om aftenen, så gives der ikke aftensmad. Men det har intet at gøre med at jeg vil sulte hunden for at fremme motivationen for samarbejde, men ene og alene fordi der gives en rimelig stor mængde godbidder og SÅ meget mad skal de altså heller ikke have.

 

Vores arbejder dog for alt deres mad, men det er herhjemme - der serveres aldrig mad i madskål. Det er via søg, træning eller selvstændig problemløsning.

 

Men når vi er til træning på hold, så bruger jeg ikke deres almindelige foder - så har vi lækre godbidder med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså mine arbejder for en stor del af deres foder. De får det som søg hver morgen og så typisk som godbidder om eftermiddag/aftenen eller et søg igen til aften.

De dage vi er til træning, giver jeg ikke aftensmad. Det er ikke fordi jeg gerne vil sulte dem, de arbejder også gladeligt når de er mætte, omend mindre intensivt, men hvis de både får aftensmad og en hel pose undertræning, får de jo for meget mad. :vedikke: Når jeg så typisk træner 2-4 gange om ugen, på hold eller hjemme i haven, så kunne de da blive kuglerunde i løbet af nul komma fem :lol:

 

Hunde der overhovedet ikke er motiverede for samarbejde anbefaler jeg også at skippe et enkelt måltid + ekstra gode godbidder. Så er der ligesom lidt mere at tage fat på når man skal opnå et godt samarbejde.

Andre hunde er så madglade at de ikke kan arbejde fokuseret uden der lige bliver lagt en lille bund.

Enig ! det er hver enkelt hund. Det er ikke for at være sød ved min hende, hun får mad. Hun arbejder bare bedre, efter hun har lidt i maven.

fodersøg bliver brugt flittigt i haven. Det tager hvalpe krudtet. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så du ville eks. Godt sulte din hund 2 dage før træning?

Hvis jeg stod med en overmæt hund som var vandt til at der altid var mad i skålen, så ja;) det gør jeg bare ikke, mine hunde er vandt til at mad må man arbejde for;) for at lære en hund det må den nødvendigvis være sulten, rigtig mange hunde er aldrig sultne og "gider ikke godbidder" så kan det være nødvendigt at sørge for at hunden bliver sulten;) også selvom det tager 1 eller 2 dage ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det man vil have sin hund til ligger meget langt fra den kan depravation være et middel for at opnå samarbejde, man tvinger så at sige hunden til at indse, at den skal yde for at nyde. Det er meget 60' agtigt og med al den viden og erfaring for humane træningsmetoderder efterhånden er bldvet smækket på bordet er det også totalt unødvendigt lige som det ikke er nødvendigt at isolere hunden et fremmed sted for at opnå dens lyst til samarbejde.

 

Mht. Hvalpe er det min holdning at ingen hvalp skal arbejde for al sit foder. Den skal i forvejen bruge mega meget energi på at finde ud af hvordan dens verden er skruet sammen, så her i huset gives 2 - 3 måltider i skål, afhængig af den aktuelle hvalp, og resten + ekstra lækre godbidder gives som belønning/afledning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med kun at fodre i søg i hus og have. Var det ikke noget med at det ikke se sundt for ældre hunde pga risikoen for mavedrejning?

 

I Nordsjælland har flere dyrlæger frarådet fodersøg i haven pga de der hjertelungeorm.

 

Herhjemme får de halvdelen i skål med vand, olie og evt medicin og resten får de i sådan nogle foderdimser.

Nogle gange får de fodersøg i haven men det opmuntrer luna til at æde lort :(

 

Jeg ville aldrig sulte min hund i to dage, men her er der ikke træning på fuld mave, igen pga maven. Så man får lidt mad 1-2 timer før træning og under træning er der lækkerier og når man kommer hjem får man det sidste mad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg ville ALDRIG sulte en hund, og slet ikke en i voksealderen. TS skriver hvalpetræning i overskriften, men hans egen hund er (så vidt jeg husker) ca. et halvt år gammel. Hverken hvalpe eller unghunde bør gå uden mad i 1-2 dage.

 

Jeg er helt med på ideen med at hunden skal arbejde for sit foder, og man kan med fordel bruge det til hjemmetræning. Jeg kan også se pointen i at hunden i en periode kun får sin mad på sporet, hvis det er indlæring. Eller at hunden ikke får fuld dagsration de dage man er til træning.

 

Men som en anden skriver, er det en falliterklæring, hvis man ikke kan få en hund til at samarbejde uden at sulte den. Så skal man nok kigge lidt indad og finde fejlen dér.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går til træning lørdag morgen kl 9 og loui får ca 20 små piller + olie når vi står op - resten gives under træning

 

En gang gav min mand hende v en fejl en hel portion morgenmad og hun var overhovedet ikke motiveret for træningen :-(

 

når jeg lufter morgen og aften får hun maden undervejs for at gå pænt, sitte, halse, indkald osv.

 

resten bliver spredt på græsplænen

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes der er stor forskel på indlæring og træning - ved indlæring bruges flere godbidder end til alm. træning. Da min hund får BARF er det jo så også lidt svært at fodre under træning. Men jeg ville da ikke sulte ham i flere dage - jeg træner min. 3 gange om ugen, så hvornår skulle han så ha' mad, tænker jeg?

 

Noget andet er, at der jo er andre måder at motivere hunden end mad/godbidder - en bold, bidepølse eller lign. er da god belønning for mange hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg ville heller aldrig sulte mine, Walther skal have sin mad ellers går han sukkerkold.

 

Men Zeus får ikke hele sin aftensmad inden vi kører til træning, han får måske 1/3 inden træning - 1/3 under træning og resten når vi kommer hjem.

 

Dog arbejder Zeus faktisk næsten hver dag for sin mad, mens Walther spiser af sin skål gamle jas :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...