Retrieveren Skrevet Maj 23, 2012 Rapporter Share Skrevet Maj 23, 2012 Den første hund jeg havde var en internat blanding. Så snart man tog snoren frem var han HELT vild, sprang rundt, hylede og peb og blev faktisk ved med det hele han liv. Han kunne slet ikke kontrollere sig selv. Han kom fra en 80 årig mand som ikke længere kunne tage vare på ham. så jeg tænker at hunden sjældent er blevet luftet og det kan være grunden til hans opførsel. Selvom vi fik ham da han blev 2, og han var ude minimum 3 gange dagligt de sidste 10,5 år af hans liv, så stoppede det aldrig. De 3 efterfølgende hunde jeg har haft (lab. blanding, kleiner og golden) har altid været glade når vi skulle ud og gå tur, logret lidt, og stået klar ved døren, men aldrig den der "JEG SKAL BARE UD NU!!!". Er det mon fordi de har været vant til deres 3-5 daglige gåture, været aktiveret osv. siden de var hvalpe, så de var forvente med gåturen? Eller har det noget med hunden at gøre? Synes bare at de har været mindst lige så glade som den gamle?? Nogen bud på hvorfor det er så forskelligt? Hvordan opfører jeres hunde sig når I tager snoren? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Den første uge vi havde Isak (han var 6 måneder, da vi fik ham), var han skrækslagen og hadede gåture, både at få snor på og selve gåturen, men så fandt han ud af det var sjovt - i dag kommer 4 ud af 5 spurtende, når snoren kommer frem. Petrine skal kaldes på og snerres ad, for at få hende hen til døren, jeg tror det er fordi hun er grundlæggende doven, jeg kan også ligge i sengen og tænke 'gab, kan jeg ikke pjække fra træning i dag' men når så Petrine/jeg kommer ud af døren, så er det straks sjovt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Sally styrter ud til døren, og sidder helt som limet fast til den med den ene side af kroppen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Har aldrig haft en hund, der ikke var vild af glæde hver gang snoren bliver fundet frem. Uanset om det har været omplaceringer eller hunde jeg har haft fra hvalp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Karla går ud på trappen, så jeg umuligt kan komme til at glemme hende... Johna er begyndt at imitere denne adfærd. Når vi kommer ned til hoveddøren, så står Karla pænt og roligt indtil hun har fået sit "tøj" på... for hun ved godt jeg ikke gider alt det der hoppen rundt imens jeg skal give hende det på... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Asta bliver sådan lidt "Hva? Tur? NU? Jeg skal da med!"-agtig Og logrer og trasker hen til skabet hvor hendes line ligger eller døren, det er lidt forskelligt. Men hun stresser ikke helt vildt op og hopper omkring osv. Det ville i øvrigt også irritere mig helt vildt hvis hun gjorde. Jeg kan godt huske en del hunde jeg kendte i min barndom, som gjorde netop det du beskriver der, og som gik bananas hvis man ved en fejltagelse kom til at røre ved deres snor. Jeg vil tro, at de hunde vi har i dag, og især nok de hunde som bor hos folk der kan finde på at befinde sig på en hunde forum, lever så meningsfyldte liv, at de ikke opbygger samme forventnings-stress til gåture. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst traineh Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Mango plejede at være helt vild med gå turerne. Men efter han er blevet kastreret så vil han slet ikke. Kan nogle gang bruge fn time på at få ham ud af døren. Men så når vi er ude, nyder han det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret Maj 23, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Asta bliver sådan lidt "Hva? Tur? NU? Jeg skal da med!"-agtig Og logrer og trasker hen til skabet hvor hendes line ligger eller døren, det er lidt forskelligt. Men hun stresser ikke helt vildt op og hopper omkring osv. Det ville i øvrigt også irritere mig helt vildt hvis hun gjorde. Jeg kan godt huske en del hunde jeg kendte i min barndom, som gjorde netop det du beskriver der, og som gik bananas hvis man ved en fejltagelse kom til at røre ved deres snor. Jeg vil tro, at de hunde vi har i dag, og især nok de hunde som bor hos folk der kan finde på at befinde sig på en hunde forum, lever så meningsfyldte liv, at de ikke opbygger samme forventnings-stress til gåture. Ja det er lige præcis det jeg har tænkt. Ja det er lidt belastende med sådan en hyper-hund... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Asta bliver sådan lidt "Hva? Tur? NU? Jeg skal da med!"-agtig Og logrer og trasker hen til skabet hvor hendes line ligger eller døren, det er lidt forskelligt. Men hun stresser ikke helt vildt op og hopper omkring osv. Det ville i øvrigt også irritere mig helt vildt hvis hun gjorde. Meget god beskrivelse af Luna, så jeg kopierer lige:-D Luna vil gerne ud og gå, og tripper lidt, men ikke noget hoppen rundt og stressen. Det har vi slet heller ikke plads til:genert: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Dolph laver lige et hjulspin - og så piler han frem og tilbage mellem mig, der tager sko og tøj på, og så ind til madskålen. Den skal man åbenbart helst tømme inden man går..? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Her er der også glæde, men ikke det der vilde spassen ud som hos de hunde vi havde i 80´erne. Jeg tror det er rigtigt dét dér med, at hundene ikke bygger den samme forventning op i vore dage, hvor de går til træning, bliver aktivedrede osv.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Præcis det har jeg også undret mig over i lang tid. Min barndomshund gik også bananas og hylede og dansede, hvis vi sagde noget med 'tur' eller rørte ved snoren på knagerækken. Smilla?, hun har aldrig vist nogen som helst interesse. Jeg skal ind og hente hende frem fra stuen og lokke hende med. Jeg er ret sikker på det er fordi hun er så forvænt med aktivering. Hun har aldrig prøvet bare at være med som 'det tynde øl'. Jeg kan godt nogle gange føle det så er for min tur vi går tur.. men når vi kommer afsted nyder hun det jo. Og hvis vi ikke tager vores daglige 1½ time i skoven, så er hun en pest indenfor resten af dagen og kan ikke slappe af. Det burde jeg nok arbejde på, men jeg synes det er ok hun fylder så meget som hun gør.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Meget god beskrivelse af Luna, så jeg kopierer lige:-D Luna vil gerne ud og gå, og tripper lidt, men ikke noget hoppen rundt og stressen. Det har vi slet heller ikke plads til:genert: x3 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Dolph laver lige et hjulspin - og så piler han frem og tilbage mellem mig, der tager sko og tøj på, og så ind til madskålen. Den skal man åbenbart helst tømme inden man går..? og især nok de hunde som bor hos folk der kan finde på at befinde sig på en hunde forum, lever så meningsfyldte liv, at de ikke opbygger samme forventnings-stress til gåture. ......bortset fra mine, og Tweesa's, åbenbart?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 ......bortset fra mine, og Tweesa's, åbenbart?? Bare fordi man har en hund der lader sig imponere over de simple ting i livet! De skal være misundelige over at deres hunde ikke nyder hvert øjeblik af deres liv fuldt ud! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Bassil spasser fuldstændig ud om eftermiddagen når vi kommer hjem.. ligger ude i haven og hyler/piver... og venter.. til gengæld skal han slææææææbbbeeeessss ud på aftenturen!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
potil Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 ......bortset fra mine, og Tweesa's, åbenbart?? Og Flipsen :klap: han fløjter rundt om mig!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Herhjemme har vi ikke noget der minder om en fast rytme, går jo hjemme hver dag, så vi går turer når der er tid, lyst og brug for det og tit er han også med ude bare jeg skal ned med skraldet eller over i fakta eller ned i postkassen. Så han går hellere ikke amok når jeg henter snoren. Dog er han opmærksom hvis jeg flytter hans sele fra et sted til et andet. Han er også meget opmærksom hvis ordet "tur" bliver nævnt, for han ELSKER at være ude. Når jeg så siger vi skal ud så løber han luntende frem og tilbage fra stuen til køkkenet med logrende hale indtil jeg er klar. Men siger jeg vi skal særlige steder hen så går han helt amok. Han kender ordene " vi skal i hundeskoven " vi skal ud på rideskolen " vi skal til stranden" eller " du får lov at bade " uha så har vi den helt store gispe og snakke koncert indtil vi er landet på stedet. Hvis jeg bare siger " vi skal gå en tur " så bliver han rigtig glad og løber frem og tilbage på sin egen hyggelige logrende måde, men hvis jeg tilføjer " vi går forbi åen så du kan bade " så kommer der lyd på og han står foran døren og hepper på sin mor. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Gør jeg bare den mindste bevægelse hen imod snorene, så spasser mine 2 welsh'er helt op, hopper danser "hyler" og bider hinanden i benene, de andre venter pænt, men forventningsfuldt på at jeg gør mig færdig, så jeg tror at det kan være racerelateret. Ellers ville de jo opføre sig ens, hele banden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Bella starter som regel langsomt ud med at skynde sig ud til skabet hvor sele og snor er. Når så jeg begynder at tage sko og jakke på, løber hun rundt om mig, skriger og slikker mig i hovedet. Jo længere tid der går, jo mere stiger lydniveauet:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Pelle har haft den der snurren om sig selv i vild og ukontrolleret glæde (stress?) når vi skulle på tur og det må jeg indrømme jeg hurtigt fik sat en stopper for - DET GIDER JEG IKKE HAVE! Vel må han vise glæde og vel skal han ikke opføre sig som en gammel træt hund, men jeg vil ikke have den øgende opkørthed som grænser til stress, Pelle har tendensen til netop det. Her foregår det sådan at jeg tager sele/halsbånd frem og så går han selv ind i halsbåndet hvis det er det han skal have på eller står og vifter med halen mens han får selen på. Øjnene er meget, meget vågne, munden åben med tungen fremme. Han løber gerne lidt i forvejen og kan slå måsen lidt i vejret som et føl, til vi kommer til bilen hvor han venter af sig selv fordi han jo ikke ved hvilken vej vi skal om vi skal gå eller køre ud først Jeg kan godt se hvor kedeligt det virker, men det er det langtfra Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Jeg tror ærligt det har noget med "opdragelsen" at gøre... Dexter reagere forskelligt alt efter hvem der tager snoren... For han ved at jeg ikke sætter snoren på før han har sat stille i 20-30 sekunder... Men man kan se hvor meget han undertrykker sin glæde Normalt render han fra personen der tager overtøj på og hen til døren, og frem og tilbage... Jeg synes det er totalt OCD agtigt og beder ham sætte sig og vente... Vi kan sagtens få ham til at hoppe og danse af glæde for at komme ud, men det gider jeg ikke have at han gør.... Så ja.. Jeg tror lidt at det er en blanding af hundens personlighed (Er det en hyper hund eller ej), og om den "får lov" eller i nogle tilfælde bliver gejlet op til det. F.eks. siger vi bare roligt "tur", hvis han skal med, min mor står jo nærmest og hopper og danser og siger "Skal vi ud og gå, JAAA" osv... Og det er i mine øjne klart at hunden også reagere på hvordan VI tolker turen vi skal ud på... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Iso er jo noget af en stresspotte, så jeg har ingen rutiner omkring gåturene. Når vi skal til træning er det lidt noget andet, da hun jo genkender træningstaske og agilitysko. Men vi har trænet selvkontrol og anti-stress i mange andre situationer, og jeg tror sq det smitter af, for hun er absolut til at ha' med at gøre, selv om agility er det bedstste i heeele verden! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Jeg tror faktisk alle hunde bliver glade, når de skal ud.. Nogle viser det bare på en lidt mere afdæmpet måde end andre (Bella :pift:) Om det så skyldes opdragelsen eller racen/sindet er svært at sige.. Det er sgu nok tit en blanding Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst The dogfather Besvaret Maj 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2012 Man kan ik engang tage en jakke der hænger over snoren her, uden at have to lalleglade flyvende hunde....så nu har snoren sin egen plads......for det er lidt træls at være på vej på arbejde og så komme til at rasle med snoren... men de elsker når jeg tager snoren eller siger "nå skal vi ud?"... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts