Hop til indhold

Så blev Maya steriliseret


Franziska
 Share

Recommended Posts

For dem der ikke kender historien/forløbet.

 

Maya er nu en 2 ½ år gammel Alaskan Malamute og var for lidt over en måned igennem sin 5 løbetid.

I hver løbetid fik hun en eller anden form for allergi, kunne ikke være alene hjemme, ledbåndene blev for slappe så hendes bækken og ryghviler røg gang på gang. Efter hver løbetid gik der så cirka to måneder og så var hun falsk drægtig (dog ikke voldsom slemt).

 

Her de sidste løbetider er der så også blevet korter og korter mellem dem. (5½ mdr og 3mdr til sidst). Så derfor sagde vi stop nu.

 

Pga. manglende tid mellem løbetiderne besluttede vi at det skulle gøre 4 uger efter endt løbetid.

Og det var den helt rigtige beslutning, Maya havde flere cyster på æggestokkene og hendes dårlige ånde skyldes nogle ret hævede mandler/ halsbetændelse, hvor dyrlægen mener at det også skyldes Maya´s løbetider.

 

Han ment faktisk at hvis vi ikke ville have fået hende steriliseret ville det på den korte eller lange sigt være løbet ud i en livmoderbetændelse og han mener at hver løbetid havde medført dyrlægebesøg fordi hendes immunsystem bare blev nedsat så meget.

Så jeg er rigtig glad for vi fik gjort det i dag.

 

Lige nu har hun ondt og virker ret forvirret, men vi krydser fingre for at hun hurtigt får det bedre.

 

Heldigvis har vi været ved en dyrlæge der er super dygtig og sød og så var vi så heldige at søde Missing var med. :hjerte::bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun var bare så dygtig og sød :hjerte: Gode Maya. Rigtig mange kys og kram til hende :kys: Og god bedring. Hun bliver snart så frisk, at du døjer med at holde hende i ro :blink:

 

:bighug:det fordi vi havde dig med, tænk hvis mit stress havde smittede hende. Hihih så havde dyrlægen vidst ikke haft noget klinik tilbage. :blink:

Men ja håber virkelig det går hurtigt. Heldigvis sover hun lidt nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nååå, søde Maya :ae:...rigtig god bedring til hende :bighug:...og tillykke med hendes "nye" livskvalitet :-)

 

Tak. Ja jeg/vi blev enig om at ulemperne ved en intakt tæve i Maya´s tilfælde bare var for mange i forhold de bivirkninger en sterilisation kan have.

Men øv det bare ikke sjovt at se sin elskede hund at have ondt. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak. Ja jeg/vi blev enig om at ulemperne ved en intakt tæve i Maya´s tilfælde bare var for mange i forhold de bivirkninger en sterilisation kan have.

Men øv det bare ikke sjovt at se sin elskede hund at have ondt. :(

 

Nej, det er ikke sjovt, når de har ondt og man ikke kan gøre noget. Da vores gamle hund, blev steriliseret, kunne hun heller ikke finde hvile og stod op i 3-4 timer, mens hun halsede og peb, inden hun langt om længe lagde sig ned. Dyrlægen sagde, at det godt kunne skyldes narkosen, men det virkede som om, hun havde ondt, selv om hun skulle være smertedækket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lille update her fra..

 

Vi har haft en forfærdelig nat. :megaked: Vi startede med skærm på (Maya kan slet ikke lade såret være i fred:damn: ) det duede ikke. Så klippede jeg en T-shirt i stykker som hun fik på, men ja det gad hun ikke og så tog hun den da bare af :damn: - på med skærmen igen..

Det resulteret i at hverken jeg eller Maya har fået sovet i nat. Hun stod op indtil bene svigtede, så lå hun ned men stadig med hovedet op.. (først i de tidlige morgentimer lagde hun hovedet af og til lidt ned) Og så har hun pivet en del natten igennem.. :(

 

Og det der med at de skulle have det bedre dagen efter - ja det har Maya vidst ikke hørt om før.

Hun nægter at spise, ikke en gang leverpostej gider hun og hun virker i det hele taget bare rigtig ØV.

 

Her til morgen har hun fået metacam - antibiotika - og zylkene, så håber vi at hun i løbet af dagen får det lidt bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Franziska

Hvor det glæder mig for jer at det nu er overstået. Jeg husker godt da du skrev vedr. de løbetider og jeg advarede dig, for det lød virkelig sygt. Ingen tæve er rigtig rask med sådanne intervaller.

Det er vist noget forskelligt, hvordan de virker lige efter operationen, men min sidste af 7 af disse operationer var Debbie, og hun havde det heller ikke særlig godt før efter et par dage. Og hun behøvede så heller ikke skærm på, men adlød ved en NEJ , ikke pille.

Og nu kan det kun gå fremad for jer, ingen immunsvigt pga hormonkuller.

Knus til Maya fra Ulla

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Franziska

Hvor det glæder mig for jer at det nu er overstået. Jeg husker godt da du skrev vedr. de løbetider og jeg advarede dig, for det lød virkelig sygt. Ingen tæve er rigtig rask med sådanne intervaller.

Det er vist noget forskelligt, hvordan de virker lige efter operationen, men min sidste af 7 af disse operationer var Debbie, og hun havde det heller ikke særlig godt før efter et par dage. Og hun behøvede så heller ikke skærm på, men adlød ved en NEJ , ikke pille.

Og nu kan det kun gå fremad for jer, ingen immunsvigt pga hormonkuller.

Knus til Maya fra Ulla

 

Tak søde Ulla

Og ja du havde jo helt ret, og på en måde er det rart at dyrlægen kunne bekræfte at det var det helt rigtige at gør.

Det hårdt lige nu, men ja, vi skal bare igennem og så håber vi at det slut med at bliv syg i tide og utide pga. de dumme hormoner.

 

Hun sover faktisk lige nu. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan går det med smukke maya?

 

Bedre tror jeg. Hun virker MEGET træt, men har faktisk ligget i sofaen hele dagen og sovet. Så det vel godt.

Men har en noget varm og tør næse og har en hurtig vejrtrækning, overvejer om det tid til en ny zylkene.

Største problem er nu at hun nægter at spise og drikke :( Overvejer at lave lidt sukker-saltvand bare så hun ikke ender med at dehydrer.

 

Så har jeg syede en lap stof med lidt snor på som jeg håber hun kan passe så hun ikke behøver den dumme skærm i nat, men har ikke haft mulighed for at prøve den på hende så den er lavet på "jeg tror ca. så stor"

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lade være med at fortælle om hvor hæsligt min gamle hund havde det efter sin sterilisering, men bare ønske god bedring. Håber lillepigen kommer sig hurtigt.

 

Jeg har købt en oppustelig krave som jeg skal have i brug når Shandie skal under kniven, den virkede langt mindre generende end de store åndsvage plastikskærme man ellers sætter på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har det bedre :banan:

 

Hun sov i nat med den hjemmelavede dragt på, og det synes hun meget bedre om en den dumme skærm. Hun har så sovet mellem os helle natten og har faktisk ladet såret ret fint være i fred.

 

Her til morgen var vi på vore første "tur" på cirka 75meter i alt. Det ikke meget, men i forhold til de 5 - 10 meter de to andre dage er det da fremad. Hun har nu også dragten på når hun går tur, da hun ellers klør sig til blods med bagpoterne (ikke ved såret men længere oppe hvor hun er barberet). Og selvom vi stopper hende med det samme så ja - men det fungere fint at hun har dragten på.

 

Men er det normalt at hundene nægter at gå/stå? Jeg godt klar over hun har ondt, men altså når jeg siger at vi skal ud og gå/ i haven så lægger hun sig på ryggen og nægter at rejse sig:vedikke:

 

Mad, det spiste hun to skefuld her til morgen, vand er jeg begyndt at sprøjte i munden på hende og det synes hun egenlig er meget sjovt og drik at et alm glas kan hun også.

Det kun vandskålen der er dum. :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke hvad der er "normalt", for har kun været igennem det en gang- men der fik jeg af vide at det oftest ikke er nødvendig med en skærm eller body - hvis ellers såret er i orden og hunden er ordentligt smertedækket, så lader de fleste det åbenbart være.

Jeg ville nok ringe til dr. Dyr og høre om hendes opførsel er ok - sådan bare for at være sikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...