Hop til indhold

Lang eller kort tur, hvad er bedst?


Lonny
 Share

Hvordan ville du fordele 1,5 times gåtur  

50 stemmer

  1. 1. Hvordan ville du fordele 1,5 times gåtur

    • 3 ture af 0,5 time
    • 2 ture på hver 45 minutter
    • 1 tur på 1,5 time


Recommended Posts

Gæst Beaglepack
Går du ikke med dem sammen?

 

Nej så vidt muligt ikke - det er sket to af dem går sammen. Det skyldes at jeg syntes det er synd for den enkle hund at den skal trækkes med en "bror" eller 2 på slæb. De skal have turen for sig selv - jeg oplever også at det giver mere afslappede hunde på den måde fordi de har tiden for dem selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 67
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nej så vidt muligt ikke - det er sket to af dem går sammen. Det skyldes at jeg syntes det er synd for den enkle hund at den skal trækkes med en "bror" eller 2 på slæb. De skal have turen for sig selv - jeg oplever også at det giver mere afslappede hunde på den måde fordi de har tiden for dem selv.

 

Sjovt - jeg har det lige omvendt. Jeg synes klart det er fedest for mine hunde at være på tur sammen. Træningen har vi så individuelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går slet ikke noget der ligner 1,5 time om dagen! Måske 1 time de dage vi går længst. Ellers så rider jeg med dem og træner, men de helt lange gåture på 1+ time - det er måske maks 2 gange månedligt.

 

Jeg må nok hoppe med på den her... Jeg rider så ikke med mine - for har ingen hest :mrgreen: men på en almindelig kedelig hverdag er de nok næppe ude at gå i halvanden time. Nok nærmere en time i alt... Ofte fordelt på 2 ture, men ikke altid.

 

hvis jeg kører langt for det, så er turen også længere, men det sker som oftest kun i weekenderne / måske 2 ud af 4. I dagligdagen, i nærområdet, så er turen på mellem 2 og 5 km. Hvor lang tid det varer afhænger af hundenes tempo... Derudover træner vi lidt småpas i løbet af eftermiddagen / aftenen og de er med på besøg eller til at lave hvad jeg nu end laver...

 

om sommeren er vores weekender proppet med stævner, så der er sjældent tid til / behov for at gå langt. Så dete r primært i vintermånederne vores lange ture sker....

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde er vist lige så dovne som jeg selv :mrgreen:

 

Da vi ikke havde have, stod den på 3 daglige ture,i alt nok lidt under 1½ time. Nu hvor vi har have, og de ikke er alene, er morgenturen erstattet af hygge i haven. Så vi går tur om eftermiddagen og aftenen. Ofte træner vi lidt på eftermiddagsturen. I weekenden kører vi ofte i skoven og går lange ture der.

 

Jeg har meget forskellige hunde, de to tøser elsker at lege i haven og den ene synes kun gåture i skoven er sjove. Villaveje er spild af tid. Min hanhund derimod har intet gavn af en have, han skal ud og snuse til andre hundes tis.

Jeg prioriterer rigtig meget alenetid til Mingus, så vi er ude at gå selv og træne flere gange hver uge. Han nyder at være alene med mig, mens de to andre hygger sig sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Seriøst - er der nogen af jer, der går så langt hver dag?

 

Altså i hverdagene så er Ludwig nok ude 2 1/2-3 timer (vi bor i lejlighed), og det er ca. 1 time om morgenen og 1-1 1/2 om eftermiddagen....

 

Så ja, næsten :oops: men altså det er jo ikke sikkert at vi går hele tiden; vi leger og træner og snuser og tuller rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Seriøst - er der nogen af jer, der går så langt hver dag?

Ikke hver dag - længere - men det er kun fordi vi er begyndt at løbe 3 gange om ugen. Ellers gik vi da de der 7-8 km hver eftermiddag, når jeg kom hjem fra job.

 

Jeg træner så ikke - overhovedet. Jeg har endnu ikke fundet det, der får Luna til at synes det er sjovt, så derfor lader vi helt være

 

Og jeg har have, men den er ikke til at besørge i:-D

 

Udover eftermiddagsturen, får hun så små 25 minutters tur om morgenen. Natteturen er bare lige ud på det grønne område og tisse

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså i hverdagene så er Ludwig nok ude 2 1/2-3 timer (vi bor i lejlighed), og det er ca. 1 time om morgenen og 1-1 1/2 om eftermiddagen....

 

Så ja, næsten :oops: men altså det er jo ikke sikkert at vi går hele tiden; vi leger og træner og snuser og tuller rundt.

 

Du skal da på ingen måde sætte flov smiley ind for at gå meget tur med dine hunde! Det skal du da være stolt af og sige selvfølgelig gør du det;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har svaret to gange 45 min, men det er med mine egne gamle gigtplagede hunde i tankerne. Mysla ville så nok sige 3x30 min var bedre - men så kan man bare virkelig ikke nå nogen som helst spændende steder hen.

 

Til yngre hunde og måske hunde på grænsen til understimulering, så ville jeg klart sige at 1 x 1,5 time er bedst. På den tid kan man nå langt omkring med en ung hund, man kan nå en god portion hundeleg med andre hunde og andre aktiverende tiltag undervejs og dermed få gjort hunden ordentlig træt og tilpas. Kortere ture har den ulempe ved en aktiv hund at de nogen gange næsten bare får dem vækket og igang - men de bliver ikke trætte og så har de ikke det samme ud af det.

 

Men selv mine gamle piger går da ture flere gange ugentligt på 1-2 timer. Vi kommer ikke mange km omkring på den tid, men de bliver godt trætte i hovedet.

 

Er lige kommet hjem fra en tur på 45 min og sheila er ikke helt tilfreds, men vi havde også mysla på slæb og så kommer man ikke så langt på 45 min - i hvertfald kun halvt så langt, som hvis sille går tur alene;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går 25 minutter om morgenen, 40-45 minutter eftermiddag og 25-30 aften. Turene er fordelt på kortere ture pga livas slidgigt. Før gik vi ikke morgentur, men gik så 1 time eftermiddag.

 

I weekenderne går vi ture på 1-1,5 time i streg, så har vi bare en taske med til Liva, som hun kommer op i efter 40 minutters tid.

 

Og så har vi stor have med fri adgang og vi laver aktivering derhjemme indenfor eller i haven, så det ligger ud over turenes varighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og eftermiddagsturen foregår altid i skov! Vi har nogle forskellige vi veksler imellem :) dog er der to hverdage, her i de mørke tider vi går i møde, hvor der er mørkt når jeg kommer, men resten af ugen, og ellers alle dage resten af året, foregår i skoven. Vi køre bare derud, så tiden på turen er ren skov :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt - jeg har det lige omvendt. Jeg synes klart det er fedest for mine hunde at være på tur sammen. Træningen har vi så individuelt.

Jeg er blevet helt vild med at have begge med. Morgen og aften er de begge med eftermiddagsturen tager jeg den unge og min mand den gamle vi går ikke sammen alle fire. Jeg har trænings kvalitetstid med den bette mens min mand og den gamle nyder en stille gåtur :lun: bare de to. Men hor er det hyggeligt at have begge med, og de sidste par dage har de gået rigtig fint sammen, det har jeg bøvlet lidt med men nu virker det og jeg nyder det :-)

Redigeret af DorteDK
fejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har stemt på 2x 45 min. af hensyn til hundens krop. Og desuden må det da også være rarere at få et lille afbræk hvor man kan strække benene, end at pludselig skulle bruge rigtig meget krudt og ellers kede sig resten af dagen. Måske går der også lidt oplevelser tabt hvis hunden bliver træt tilsidst, hvis den kun kommer ud en enkelt gang.

 

De dage hvor jeg arbejder går jeg ca. 1½ time om eftermiddagen og så går min mor ca. ½ time om aftenen. Har jeg fri er det ikke usædvanligt at Shandie er ude 2x 1½- 2 timer + evt. en lille tissetur inden vi skal sove. Jeg nyder virkelig at gå ude i naturen med min hund og følge med i hvordan en hund oplever verden,.. til gengæld træner vi ikke så meget, for det synes jeg slet ikke passer til mit lille "blomsterbarn" (hvilket selvfølgelig er noget pjat). :stupid: :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har valgt 2 * 45 min, for jeg har mynder, de ultimativt mest dovne hunde i verden, og de ville dø hvis de skulle gå 1 1/2 time i træk hver dag :lol:

 

Ej spøg til side, så er de jo ikke hunde med den største udholdenhed, og selvom de sagtens kan gå i så lang tid ( det gør vi som regel i weekenden) så foretrækker de flere kortere ture hvor de kan få løbet løs i fuldt drøn, og så hjem at sove på sofaen igen. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Seriøst - er der nogen af jer, der går så langt hver dag?

 

Jeg går næsten altid 2 timer hver morgen :vedikke: (medmindre jeg har fri, så går vi nogengange ikke så langt, eller tager en laaang tur på 3-3,5 time)

 

Og så går jeg alt mellem 20 min-1 time når jeg er hjemme fra arbejde :-)

 

 

Men okay, har heller ikke en særlig stor have xD

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Har valgt 2 x 45 minutter.

 

Det med tanke på, at jeg bor på landet og lufter hunde på en anden måde end de fleste = slipper hundene løs på markerne og så fiser de ellers rundt som det passer dem, mere eller mindre :mrgreen:

Om morgenen får de ikke nogen luftetur, men åbner døren til haven (=5.500 m2) og så bruger de en halv times tid på at undersøge den for fært af vildt der har været der om natten, grave efter en mus eller to og sådan noget, hvorefter de selv kommer ind og går op i seng indtil de skal ud i hundegården - Dovne kræ :lun:

 

Så udenfor haven kommer de kun 2 gange om dagen, de dage vi ikke skal til træning og det er om eftermiddagen og inden sengetid og det er nok ca 30 minutter pr tur.

Det er delt op, da jeg synes de får mere ud af turene når vi går af to omgange, fordi jeg går to forskellige ruter og de selv styre hvad de vil bruge tiden på, fordi de sjældent er i line.

De 3 dage i ugen vi er på træningspladsen får de kun 1 tur ved siden af og det er typisk ude på arealerne omkring pladsen - I weekenden er det dog enten i plantagen eller ved åen og der er det typisk en ret lang tur.

 

Så det er en meget varieret hverdag og det kan jeg tydeligt mærke betyder mere end længden af turene. Det at der sker noget nyt trætter dem mest, for fysisk er de alle 3 i fornuftig form og får jo spurtet og løbet så rigeligt i løbet af en alm. hverdag fordi de ikke er begrænset af en line.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har svaret 1 X 1,5 time, men det er godt nok yderst sjældent jeg går så langt, men jeg går aldrig mere end én tur om dagen.

Nogle dage går jeg slet ikke tur overhovedet, og andre dage er Gracie med på rideture på 1-1,5 times varighed.

Og når man har en have hunden kan nusse rundt i selv, tænker jeg også man får mere ud af en længere tur, fremfor flere korte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rosa er altid ude og gå 3 x om dagen. Morgen 30-45 min. Eftermiddag og aften en times tid. Ca hver 2 dag har vi en lege aftale med en af de to gode venner. Der er stor forskel på hvor langt vi kommer omkring alt efter om tøsen er frisk på en masse leg og øvelser undervejs eller om det bare er der ud af med næsen i jorden. Træner mere specifikke øvelser ca. 3 x ugt.

NB. Hvis det regner er det ikke Grander vejr :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Seriøst - er der nogen af jer, der går så langt hver dag?

 

 

Mine hunde får 1 gåtur om dagen, så den er omkring 1-2 timer i streg. Det kommer meget an på vejret (har hunde der ikke gider regn :banan: ) og på hvordan energien lige er den dag. Hvis vi går et sted de kan løbe løst, er det som regel en god times tid. Er de i snor er det ofte lidt længere ture.

Kan bruge i dag som eks. Første en tur på 1,25-1,50 time med Katla og Ace og derefter en tur med løbske Aika på 3 kvarter-time.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til hverdag er det 3x30 minutter som minimum, men ofter er en af turene længere. I week-enden er morgen turen altid mindst 90 minutter med mindre det er en dag hvor vi skal på jagt...... Så bliver det jo meget, meget mere.

 

jeg har altid begge hundene med også når jeg træner. Den ene forholder sig roligt, mens den anden arbejder og visa versa. Det er yderst sjældent at begge arbejder samtidigt, dog undtagen vandarbejde, så kan begge sagtens være ude og apportere i hver sin retning samtidigt.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...