Hop til indhold

Labradoodles


Hvalpen
 Share

Recommended Posts

Har lige brug for at spørge jer omkring "racen" (blandingen) labrador/puddel. Har kig på unique-dogs hvalpe. Det er en labradoodle og en puddel der har fået hvalpe. Ting jeg skal være opmærksom på? Har læst de kan døje med allergi, men kun læst det et sted. Vil Egentlig bare høre jer, som er et bredt hundepanel, om i kender noget til denne blanding? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Uniquedogs..... Det er hvalpefabrikken, ikke?

 

Ham der opfandt blandingen har jo siden fortrudt, af mange grunde. Det ER en blanding, og du ved ikke hvad du får. Kender, som med alle andre blandingshunde, nogle der er fantastiske i både udseende og sind og nogle der er det modsatte.

 

Men hvorfor er det at du er lun på blandingen? Er der andre blandinger eller racer der kunne lokke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Deres hjemmeside fungerer vist heller ikke?

 

Jeg ville aldrig købe hos en opdrætter der opdrætter flere blandinger (under navnet Unique!?) og umiddelbart vil sæge det som mere end en blandingshvalp.. Så hellere købe en blanding fra et almindeligt ups kuld... Det er højst sandsynligt billigere og der er ingen garanti for at netop de hunde fra Unique er bedre hverken fysisk eller af sind...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene. Hundene skulle være testet for "racerelaterede" sygdomme. Fandt over det fordi opdrætter virker til at gøre er stort stykke arbejde med hvalpene. Og fordi det her ikke bare er en blanding. Altså det ved jeg godt det er. Men det er trods alt ikke bare første krydsning af hundene. Svært. Kan godt se de ting i siger, og tænker da også 11000,- er mange penge. Men ikke så vigtigt for mig. Kan egentlig godt leve med de tjener nogle penge hvis jeg får en god hund. Vi vil gerne have en hun der

Er god til børn

Rolig inde, aktiv ude

Mellemstor

Kan lære almen lydighed

Kan få uden snor

Ikke fælder

 

Ved godt det her er en masse: sådan skal hun være. Men det er fordi jeg ved vi kan tilbyde hunden en hel masse

Masse kærlighed

Gåture og løbeture når den er klar

Vil få til hvalpetræning

En gange træning om ugen

Stor have at hygge i med os

Små aktiviteter for hjernen

 

Det er altså ikke en decideret bryghus vi efterlyser. Har selv kigget lidt på tibetansk terrier også. Eneste minus er, at kæresten synes den er grim. Men vi må ud at se dem.

 

Men tænker i der som udgangspunkt er noget dumt i at købe en labrador/pudel blanding eller kun pga overpris?

Link til indlæg
Del på andre sites

11.000 kroner er mere end hvad de 2 racer, med tavler fra respekterede opdrættere koster.

 

Og en blanding i andet end 1.ste generation, bliver kun endnu mere uforudsigeligt.

Beklager, men det ER altså kun en blanding, og det har det alle dage kun været. Men det lyder til at du er faldet for salgsgassen, som så mange andre før dig. <køb den hvis i vil, men vær fuldstændig klar over at du ikke aner hvad du kommer til at stå med, hverken på udseende eller på egenskaber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan få en god labrador fra sunde forældre med en lang stamtavle til 8-9000 kr. Jeg kender ikke til prisen på pudler, men mon ikke det ligger i samme boldgade.

 

Og ellers er jeg enig med de andre, det er og bliver en blanding, og du kan ikke vide dig sikker på, at du får en hund, der er, som "reklamerne" lover mht udseende, fæld og sundhed.

 

Labradoren (ved ikke om det samme gør sig gældende ved pudlen) har jo en tendens til HD og AA og det kan man jo så tjekke op på via en stamtavle, det kan du ikke med disse her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender en enkelt labradoodle, fin hund, men som stor som et hus... Hun er ihverfald storpudel størrelse, selvom hends far var mellempudel og hendes mor lab. Som med alle blandinger kan hvalpen falde ud til den ene eller den anden side - eller et mix af begge.... størrelsen kan du ikke regne med bliver mellem. Hende her er større end sin lab mor.

 

for mig er det ikke blandingen. Den er såmænd ikke så skidt når det nu skal være, det er trods alt to vandapporterende racer... Det er problematisk at nogle mennesker sælger den som "race" og dermed påstår en hel masse omkring "racen" når der aldrig kan være garanti for det... Det er ikke i orden...

 

hvis hvalpen får pudelpels fælder den (nok) ikke. Hvis den får lab pels fælder den som et ondt år. Får den en blanding? Tjaaa... Hvem ved?

 

og så synes jeg prisen er helt i hegnet for en hvalp hvor du ikke kan tjekke aner og sygdomshistorik, prøveresultater eller noget som helst andet i anerne.... Du giver 11000 for noget du ved ligeså lidt om som hvis naboens hanhund var sprunget på genboens tæve...

 

mine to blandinger har kostet henholsvis 1700 og 2200. Bare til sammenligning

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig med de andre. Der en gang pop, og at man kalder det en designerhund gør den altså ikke til mere end det den er, nemlig en blanding af to kendte racer. Men navnet gør, at nogle mennesker er villige til at betale overpris for en hvalp, som de ikke har nogen chance for at vide hvad bliver til. Som med alle andre blandinger køber man "katten i sækken" - man kan være heldig at få den dejlige hund man ønskede sig, men man kan sør'me også risikere det modsatte fordi den udvikler sig i en anden retning end man forventede.

 

Hvis du er villig til at betale 11.000,- gode danske kroner for en hvalp, så synes jeg du skal kigge dig godt og grundig omkring. Der MÅ simpelthen findes en race, som kan passe til jeres familie....

Og så forstår jeg simpelthen ikke hvorfor det for så mange mennesker er så vigtigt at hunden ikke fælder??? :hmm: Det er utrolig meget hurtigere at køre en ekstra gang med støvsugeren end det er at holde pels på en ikke fældende hund :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil sige Lagotta, Stor Puddel, Otterhound, Kerry Blue terier, Soft Coated terrier, Airedale Terrier, hvis det ikke lige skal være noget man møder hver dag. Med de 2 førstnævnte som klare favoritter.

 

Jeg aldrig købe og støtte avl på blandingshunde og det vil være ret uforudsigeligt hvad du får - især hvis det ikke er første generations parring. Faktisk er det sådan at kvaliteten falder jo længere blandingen er fra den direkte blanding mellem 2 racer.

 

Hvis jeg gerne ville have en blanding, ville jeg holde øje med folk som tager et kuld fordi der er sket et uheld, men som alligevel vil gøre et ordentligt arbejde for at levere sunde og vel prægede hvalpe. Det hvalpe har brug for er trygge forhold, god mad, daglig og god kontakt til mennesker og lidt plads til at lege og en vis renlighed. Det er der mange som sagtens kan give hvalpene uden det helt store hurlumhej. De skal naturligvis være chippede, have fået ormekure og gerne leveres med dyrlæge attest. Det finder man ret let til 3-4 K. Prøv at finde en blanding er en ikke fældende race, så har du da en chance for at din kommende hun ikke fælder men kan klippes :-)

 

Når du har fundet et kuld kan du jo spørge herinde hvad folk vil mene om en given blanding. Der vil dog altid være nogen som kan finde fejl/problemer ved alle blandinger, men du kan godt få et hint alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så forstår jeg simpelthen ikke hvorfor det for så mange mennesker er så vigtigt at hunden ikke fælder??? :hmm: Det er utrolig meget hurtigere at køre en ekstra gang med støvsugeren end det er at holde pels på en ikke fældende hund :blink:

 

ikke helt enig :lol: jeg skulle støvsuge 1-2 gange dagligt med min gamle fældende tæve. Så lang tid bruger jeg ikke på pelspleje af min ikke-fældende hund.

 

Med det sagt, så ville jeg ikke give 11000 for en doodle. Prisen for en storpudel, der er gennemtjekket og efter tjekkede DKK forældre er ca 10.000,- Og der ved jeg, hvad jeg får.

 

Trådstarter skriver, at hundene er tjekket - for hvad? Hvad med willebrandts, som kan være et problem ved pudlerne? Er der dna testet her? Hd/ad for labberne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aldrig købe og støtte avl på blandingshunde og det vil være ret uforudsigeligt hvad du får - især hvis det ikke er første generations parring. Faktisk er det sådan at kvaliteten falder jo længere blandingen er fra den direkte blanding mellem 2 racer.

 

 

Her rammer du hovedet på sømmet, set med mine øjne!

 

Fyren der "opfandt" labradoodles, opgav netop projektet, fordi det aldrig lykkedes at stabilisere "racen". Altså vedblev det at være blandingshunde af 1. generation, og uanset hvor mange generationer han prøvede, blev resultatet stadig lige uforudsigeligt. Det er jo fint at man forsøger at skabe en ny race, men det kræver at den nye race kan stabiliseres med tiden - det kunne denne ikke. Derfor er det "bare" en blanding.

 

Nu har Amocca skrevet hvad hun har givet for sine blandinger. Jeg har også en blanding. Efter 2 AD/HD tjekkede forældre. Jeg gav 3.500 kr. for hende. Jeg har også en med DKK tavle. En helt igennem sund hvalp, hvor jeg kan følge hendes forfædre mange generationer tilbage. Hun kostede 8.000 kr. Jeg synes 11.000 kr. er en fuldstændig SINDSSYG pris for en blanding. Og kig lige på deres hjemmeside en ekstra gang. De har 8-10 tæver som der avles på:shock: Det er rigtig mange!!! Og ordet hvalpefabrik ligger altså ikke særlig langt væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så forstår jeg simpelthen ikke hvorfor det for så mange mennesker er så vigtigt at hunden ikke fælder??? :hmm: Det er utrolig meget hurtigere at køre en ekstra gang med støvsugeren end det er at holde pels på en ikke fældende hund :blink:

 

Åh det ved jeg nu ikke.... Jeg kan godt have våde drømme om hvis begge mine var pudler eller trimmeterrierere... Især når ALT tøj, møbler, tæpper o.lign i huset er smurt ind i Johnas hvide hår, som ikke kan børstes af, men skal pilles ud 1 for 1. Men nu er jeg jo også så dum at have hunde i to forskellige farver, så Karla kan fælde sine sorte hår på de lyse ting og Johna kan fælde sine hvide hår på de mørke ting :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så forstår jeg simpelthen ikke hvorfor det for så mange mennesker er så vigtigt at hunden ikke fælder??? :hmm: Det er utrolig meget hurtigere at køre en ekstra gang med støvsugeren end det er at holde pels på en ikke fældende hund :blink:

 

Hi, jeg har sørme også mange hår liggende - tror nogen gange vi har fået hvalpe (det er en hanhund :roll:) fordi der ligger store totter når han rejser sig - og jeg støvsuger også meget!

Min pointe er bare, at IMO gælder det om at vælge den rette hund på alle niveauer, og så undrer jeg mig over at lige netop fældning betyder så meget for nogle mennesker.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres tanker omkring denne type hund. Angående fældning er det fordi jeg skal have dagpleje og simpelthen ikke orker alt det støvsugning. Dovent, måske. Men en holdning og mening jeg har fået. Kan godt følge rigtig mange af de ting i skriver. Bla med at låne en tæve og at man ikke 100% kan garantere hvad det er for en hund man får. Men ved racerene hunde kan der jo også være nogle der skiller sig ud. Det der bekymrer mig mest er det i skriver omkring temperament og sygdom. For det er trods alt det vigtigste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres tanker omkring denne type hund. Angående fældning er det fordi jeg skal have dagpleje og simpelthen ikke orker alt det støvsugning. Dovent, måske. Men en holdning og mening jeg har fået. Kan godt følge rigtig mange af de ting i skriver. Bla med at låne en tæve og at man ikke 100% kan garantere hvad det er for en hund man får. Men ved racerene hunde kan der jo også være nogle der skiller sig ud. Det der bekymrer mig mest er det i skriver omkring temperament og sygdom. For det er trods alt det vigtigste.

 

Jeg vil tro at du kommer til at støvsuge næsten dagligt alligevel, hvis du skal have dagplejebørn?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres tanker omkring denne type hund. Angående fældning er det fordi jeg skal have dagpleje og simpelthen ikke orker alt det støvsugning. Dovent, måske. Men en holdning og mening jeg har fået. Kan godt følge rigtig mange af de ting i skriver. Bla med at låne en tæve og at man ikke 100% kan garantere hvad det er for en hund man får. Men ved racerene hunde kan der jo også være nogle der skiller sig ud. Det der bekymrer mig mest er det i skriver omkring temperament og sygdom. For det er trods alt det vigtigste.

 

Husk at det landt fra er alle doodler, der er fældefri. Så hvis det er et kriterium, så ville jeg igen vælge ren puddel.

 

mht von willebrand, så kan forældredyr bære generne, derfor er det vigtigt at de enten er testet fri,eller selv fra dna testede fri linjer, så hvalpene ille risikerer at få blødersygdommen. Det tror jeg ikke, at mange opdrættere af doodler tænker over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...