Hop til indhold

Afstemning om vores adfærd herinde


Ninjamor
 Share

Er tonen blandt brugerne for hård?  

50 stemmer

  1. 1. Er tonen blandt brugerne for hård?

    • Dårlig tone
      5
    • Fin tone
      30
    • "Mobberi" af andres holdninger
      19
    • Klikedannelse og rygklapperi
      18
    • Er du selv bevidst om at holde en sober tone
      18


Recommended Posts

Der foregår en debat om hvorvidt HF har brug for en bedre tone, om vi skræmmer nye brugere væk og om her er kliker og rygklappere. Vi har diskuteret dette tidligere og vil sikkert komme til det igen, så jeg tænkte, at vi kunne tage en rask lille afstemning, så vi kan se hvad flertallet synes.

 

Oplever du at brugere herinde ofte er nedladende, fordømmende og tilsyneladende går mest op i at få ret?

 

Oplever du at tonen hos brugerne er OK?

 

Er det din oplevelse, at nye brugere "mobbes" væk, hvis de går imod disse klikers fælles holdning til hundehold?

 

Oplever du, at her er klikedannelse og rygklapperi?

 

Gør du bevidst noget for at holde en sober tone uden personangreb?

 

Skriv gerne kommentarer til

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 122
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hej,

Jeg oplever at hvis man har et konkret spg såsom: "min hund har et sår, hvordan behandler jeg det bedst", at så får man fine svar.

 

Er det noget mere følelsesladet såsom,"måden at holde hund på" ja så kan debatten godt blive mere hård.

 

Jeg fornemmer at de fleste er meget "rummelige" og selvfølgelig skinner det igennem at nogle kender hinanden udenfor hf, men det er ikke noget problem synes jeg :-) . Og jeg kender ingen ;-)

 

V. H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er normalt ikke for at skrive i sådan en tråd - men jeg har dog afgivet en stemme. Jeg er for 3. gang medlem herinde - de første to gange er jeg "gået" herfra grundet tonen overfor mine holdninger og meninger. Jeg holder med vilje helt lavt profil herinde og skriver faktisk kun i nogle få forums og sådan må det nødvendig vis være. Jeg oplever en meget bedre tone på facebook - syntes generelt folk er ret gode i debatterne derinde - det er derfor også der jeg vælger at være med. Om tonen er blevet bedre herinde kan jeg ikke bedømme - for så meget er jeg ikke herinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er svært at stemme, for der er jo flere perspektiver på hvert punkt...

 

Generelt synes jeg der er en rigtig pæn tone på H-F, sammenlignet med mange andre steder, hvor folk i flæng kalder hinanden for idioter og det der er værre.

 

Mobberi af andres holdninger - det vil man sikkert synes, hvis man er en af dem, der er i mindretal, for der er jo mange, der gerne vil give deres besyv med, og det kan til tider komme til at se helt koordineret ud, selv om det muligvis ikke er det.

 

Klikedannelse og rygklapperi - jo det er her helt sikkert, dog, synes jeg, ikke så slemt som det har været. Men der er mange af de "gamle", der kender hinanden både fra facebook og IRL, og det kan være svært for vi andre at følge med.

Men det er nok meget naturligt at man lige er lidt mere venlig overfor én, man kender og godt kan lide, end over for en fremmed. Til gengæld kan det også ske at der er nogle, der hader hinanden, og man aner ikke hvorfor, fordi det var noget der skete på facebook :vedikke:

 

Om jeg selv er bevidst om at holde en sober tone? Det synes jeg altid at jeg har været, men jeg ved også at der er nogle, der er uenige :lol:

Jeg synes det er meget vigtigt at man går efter "bolden". Derfor er det, for mig, helt ok at sige f.eks. "det er dumt at gøre x", men ikke ok at sige "du er dum fordi du gør x". Jeg oplever dog at mange tager enhver form for uenighed som personangreb. Efter at jeg blev irettesat af en moderator for at sige "helt ude i hampen", har jeg ligesom opgivet at finde ud af hvilken tone, der er acceptabel på H-F. For mig er det et totalt harmløst udtryk, som man uden problemer kunne bruge i en børnehave.

Generelt holder jeg mig til, at hvis man kan sige noget i folketingsdebat, så kan man sige det alle steder :mrgreen:

 

Summa summarum: Jeg synes H-F er et sted hvor der generelt skrives og diskuteres pænt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt synes jeg tonen er fin. Enkelte brugere har sikkert brug for en justering, men de kan ikke gøre, at de ikke er bedre opdragede.

 

Jeg orker dog ikke debatterne, så jeg går helt uden om dem. Det er til dels pga tonen, men mest fordi der ordkløves og jeg føler alt skal forsvares til sidste bloddråbe, med mindre man "overgiver" sig til den andens holdning.

 

Jeg har ikke stemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har stemt. Synes generelt tonen herinde er god. Men helt klart er de regelmæssige brugere af forummet "den samme type hundeejere", og er derfor ret enige i mangt og meget. Kommer der f.eks. "en ny" der lovpriser CM, så vil vedkommende ret omgående blive "mobbet" i "dårlig tone", da hovedparten af de regelmæssige brugere herinde ikke går ind for CM's metoder. Bare som et eksempel. Men kan det undgås, at det bli'r sådan? Jeg tror det ikke. Et hvert netforum bli'r jo formet af dem der deltager mest, og når det har nogle år på nakken (som dette jo har), så er stilen jo ligesom lagt. Og jeg er godt nok stor fan af HF's "stil"... :5up:

 

Det med rygklapperi og klikdannelse dukker med jævne mellemrum op. Og jeg må tilstå at jeg er lige forundret hver gang. Jo, jeg kan godt se at der måske bli'r "kliker" blandt dem der dyrker den samme sport - LP, agility, IPO, what ever. Men er det så underligt?? Vi møder måske hinanden hver weekend til stævner/prøver, og lærer hinanden at kende IRL. Men at vi skulle rygklappe hinanden af den grund, det har jeg sgu svært ved at se...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillæg - gider heller ikke altid svare på spsm fra nye brugere... Det er SÅ tit at nogen bare smider et spsm herind, og så ikke en gang gider kigge ind for at se evt. svar...

 

Det er rigtigt sørgeligt, men sådan har jeg det altså også :oops: Og det er selvfølgelig synd for nybagte hundeejere, der står med alle de spørgsmål, vi andre også engang har stået med. Så burde man jo være large nok til at hjælpe.

Men det er svært at holde gejsten oppe efter de første 50 "min hvalp bider" tråde, det vil jeg godt indrømme :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig med Korvis, og selv om jeg ikke dyrker en hundesport (og derfor ikke færdes i de tråde) fornemmer jeg ikke at der er forskel på den måde "klikerne" behandler sig selv kontra folk udenfor. Jeg synes heller ikke det er så underligt at der opstår gode eller dårlige kemier herinde når folk lærer hinanden at kende over tid.

 

Tonen overfor nye synes jeg for det meste er rimelig god (i værste fald ignoreres de en smule) og de gange det går galt er det ofte fordi de forventer at høre noget bestemt og bliver fornærmede hvis de kommer til at høre noget andet.

 

Jeg er herinde fordi jeg kan lide at høre om hunde og tale om hunde, ikke fordi jeg skal tilfredsstille andre end mig selv. Alligevel har jeg altid i baghovedet at der kan sidde helt grønne hundeejere og læse med, som helst ikke skal lære noget alt for forkert (efter min bog altså).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtigt sørgeligt, men sådan har jeg det altså også :oops: Og det er selvfølgelig synd for nybagte hundeejere, der står med alle de spørgsmål, vi andre også engang har stået med. Så burde man jo være large nok til at hjælpe.

Men det er svært at holde gejsten oppe efter de første 50 "min hvalp bider" tråde, det vil jeg godt indrømme :genert:

Ja, jeg synes også det er rigtigt trist! Men som du siger - efter 50 tråde med det samme spsm, eller efter at man har svaret pænt 50 gange uden at TS overhoved reagerer, så gider man altså ikke mere. Før man ser at TS stadig er her, i hvert fald!

 

Jeg er meget enig med Korvis, og selv om jeg ikke dyrker en hundesport (og derfor ikke færdes i de tråde) fornemmer jeg ikke at der er forskel på den måde "klikerne" behandler sig selv kontra folk udenfor. Jeg synes heller ikke det er så underligt at der opstår gode eller dårlige kemier herinde når folk lærer hinanden at kende over tid.

 

Tonen overfor nye synes jeg for det meste er rimelig god (i værste fald ignoreres de en smule) og de gange det går galt er det ofte fordi de forventer at høre noget bestemt og bliver fornærmede hvis de kommer til at høre noget andet.

 

Jeg er herinde fordi jeg kan lide at høre om hunde og tale om hunde, ikke fordi jeg skal tilfredsstille andre end mig selv. Alligevel har jeg altid i baghovedet at der kan sidde helt grønne hundeejere og læse med, som helst ikke skal lære noget alt for forkert (efter min bog altså).

 

Se, den dér synes jeg er meget vigtig at ha' med, når man færdes på et forum!

 

Og synes heller ikke det er så underligt at der opstår gode/dårlige kemier over tid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har stemt. Synes generelt tonen herinde er god. Men helt klart er de regelmæssige brugere af forummet "den samme type hundeejere", og er derfor ret enige i mangt og meget. Kommer der f.eks. "en ny" der lovpriser CM, så vil vedkommende ret omgående blive "mobbet" i "dårlig tone", da hovedparten af de regelmæssige brugere herinde ikke går ind for CM's metoder. Bare som et eksempel. Men kan det undgås, at det bli'r sådan? Jeg tror det ikke. Et hvert netforum bli'r jo formet af dem der deltager mest, og når det har nogle år på nakken (som dette jo har), så er stilen jo ligesom lagt. Og jeg er godt nok stor fan af HF's "stil"... :5up:

 

Det med rygklapperi og klikdannelse dukker med jævne mellemrum op. Og jeg må tilstå at jeg er lige forundret hver gang. Jo, jeg kan godt se at der måske bli'r "kliker" blandt dem der dyrker den samme sport - LP, agility, IPO, what ever. Men er det så underligt?? Vi møder måske hinanden hver weekend til stævner/prøver, og lærer hinanden at kende IRL. Men at vi skulle rygklappe hinanden af den grund, det har jeg sgu svært ved at se...

 

 

Det market tror jeg giver sig udslag i "kliker og rygklappere" når man kommer som ny/udefra, så lyder det til at der er et "sammenhold" blandt nogen brugere herinde, og det er der jo for vidt også - der jo mange der "kender" hinanden enorm godt gennem alt og intet trådene, og det kan hurtig virke som en "klike" når man kigger på det udefra set :)

 

Dem som er herinde ved godt at de er vidt forskellige, diskutere indbyrdes, og ser ikke deres forhold som en klike, men når en så kommer udefra, og I/vi står sammen om en holdning/mening, og som kender hinanden på navn og ikke bare brugernavn, hvordan skal man så opfatte det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har skrevet, at vi opfører os pænt, for jeg har været vidt omkring på nettet og aldrig oplevet så civiliseret en kommunikationsform som herinde. det betyder ikke, at jeg ikke kan få ekstremt lange løg af de evindelige flueknepperier, men det virker rigtig meget som om, at nogen nyder dem, og så blander jeg mig bare uden om ;-)

 

og ja, jeg synes, at jeg gør meget for at holde den gode tone, nemlig at holde kæft ret tit :mrgreen: jeg sidder viiiiiirkelig tit på mine hænder og overvejer grundigt, om mit bidrag vil føre til noget konstruktivt. nogle gange kan jeg ikke lade være, selvom svaret er nej, men ret tit vælger jeg at bare trække på skuldrene og lade idioti være idioti i fred :lol:

 

og så er jeg faktisk slet ikke enig i det med kliker osv., men der er jo nogle ret tætte relationer på kryds og tværs herinde, og det påvirker selvfølgelig folks interaktion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det market tror jeg giver sig udslag i "kliker og rygklappere" når man kommer som ny/udefra, så lyder det til at der er et "sammenhold" blandt nogen brugere herinde, og det er der jo for vidt også - der jo mange der "kender" hinanden enorm godt gennem alt og intet trådene, og det kan hurtig virke som en "klike" når man kigger på det udefra set :)

 

Dem som er herinde ved godt at de er vidt forskellige, diskutere indbyrdes, og ser ikke deres forhold som en klike, men når en så kommer udefra, og I/vi står sammen om en holdning/mening, og som kender hinanden på navn og ikke bare brugernavn, hvordan skal man så opfatte det :)

Ja, det er meget muligt det er dét der menes med kliker og rygklapperi..? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med de andre som ikke gider de lange debatter mere, fordi der konsekvent går ordkløveri i den og nogle har det med at bringe gamle sager ind i det.. sager som jeg som regel heller ikke kender til. Fordi de var fra en anden debat om en betydning af en måde en sætning var skrevet på.

 

Men decideret hård tone synes jeg sjældent jeg er faldet over, men selvfølgelig kan man jo godt tage det lidt mere nært hvis man selv er i debatten, og derfor misforstå meningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Klikerne findes da, men det ville da være mærkeligt andet, når rigtig mange kender hinanden IRL fra diverse stævner og konkurrencer osv. Men det betyder jo ikke at alle altid er enige om alting, så rygklappere genkender jeg ikke.

 

Kan godt ind imellem blive lidt træt af ordkløveriet, der opstår i nogle tråde, men jeg tror det opstår pga. "misforståelser". Forstået sådan, at når man læser noget så er det ikke sikkert det er skrevet og ment på den måde det opfattes. Man mangler kropssproget, glimtet i øjet og måske et tryk på et ord, som gir en lille drejning i forståelsen. Alt blir taget for pålydende. Men ærlig talt der skal jo to (eller flere) til at skændes, og det står jo alle frit for at bakke ud når man synes tonen blir for spids. Synes det er OK, at man gerne vil forsøge at forklare hvad man mener, men forstår ikke de gange hvor debatten kører der-ud-af blot fordi nogen vil ha' ret, eller bare ikke vil forstå andres synspunkter :roll:

 

Jeg synes her er en masse gode input til dét at ha' hund, dagligdagen med hund(e) og træning med hund(e), hvilket giver nogle gode givtige debatter - som jo ville være tamme og kedelige hvis alle mener det samme.

 

Hensynet til nye brugere:

Jeg opfatter det som at der er to slags brugere, der melder sig under fanerne. Den ene er dem, der er faldet over HF og gerne vil være med. De præsenterer sig selv og deres hund, og jeg synes de får en fin velkomst :-D

Så er der de andre, som bare flyver forbi i deres surfen på nettet, og som kaster et spørgsmål op, men som aldrig kommer tilbage for at se svarene. Jeg forstår godt dem, der blir trætte af at give gode, uddybende svar på disse spørgsmål, når de gang på gang finder ud af at ingen læser dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt ind imellem blive lidt træt af ordkløveriet, der opstår i nogle tråde, men jeg tror det opstår pga. "misforståelser". Forstået sådan, at når man læser noget så er det ikke sikkert det er skrevet og ment på den måde det opfattes. Man mangler kropssproget, glimtet i øjet og måske et tryk på et ord, som gir en lille drejning i forståelsen. Alt blir taget for pålydende. Men ærlig talt der skal jo to (eller flere) til at skændes, og det står jo alle frit for at bakke ud når man synes tonen blir for spids. Synes det er OK, at man gerne vil forsøge at forklare hvad man mener, men forstår ikke de gange hvor debatten kører der-ud-af blot fordi nogen vil ha' ret, eller bare ikke vil forstå andres synspunkter :roll:

 

Nu er det lige dig jeg quoter, men det er bare fordi du selv er inde på hvorfor man deltager i disse diskussioner som folk altid har et hav af meninger om, hvor latterlige er.

 

Det er jo ikke sådan at jeg sætter mig til tastaturet og tænker: så, nu vil jeg sgu have en flueknepperdiskussion med PBC eller Anne (jeg tror vi er de værste). Jeg skriver i de tråde jeg finder at jeg har noget at sige om, og selvfølgelig ved jeg sommetider at der kommer 1 på banen med en modsat holdning, men det er jo ikke hver gang det udvikler sig til ordkløveri. Det virker måske bare sådan på jer der irriteres over det.

 

Nå, man skriver og der kommer så et indlæg der sætter spørgsmålstegn ved det man mener. Hatten af for dem der kan, jeg kan bare ikke lade være med at svare. På et eller andet plan synes jeg det er lidt respektløst ikke at forholde sig til et indlæg som en anden bruger har brugt tid på at tænke over og skrive. Så ruller lavinen og tilsidst er der skrevet så mange ting at man ofte bliver nødt til at minde om hvad man startede med at skrive. Nogle folk synes det er tidsspilde, men jeg vil frygtelig gerne forstås,... rigtigt, og det er drivkraften der får mig til at blive ved. For mig bliver det en udfordring, ikke at få ret, men at folk ikke forlader tråden og har misforstået mig. At andre ikke har det sådan er fint nok, jeg synes bare tit man får et gok i nødden (især når emnet om hvordan vi har det herinde kommer op), jeg fornemmer i hvert fald klart en irritation. Det er jeg faktisk lidt ked af, for jeg deltager jo ikke i debatter for at genere nogen. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det lige dig jeg quoter, men det er bare fordi du selv er inde på hvorfor man deltager i disse diskussioner som folk altid har et hav af meninger om, hvor latterlige er.

 

Det er jo ikke sådan at jeg sætter mig til tastaturet og tænker: så, nu vil jeg sgu have en flueknepperdiskussion med PBC eller Anne (jeg tror vi er de værste). Jeg skriver i de tråde jeg finder at jeg har noget at sige om, og selvfølgelig ved jeg sommetider at der kommer 1 på banen med en modsat holdning, men det er jo ikke hver gang det udvikler sig til ordkløveri. Det virker måske bare sådan på jer der irriteres over det.

 

Nå, man skriver og der kommer så et indlæg der sætter spørgsmålstegn ved det man mener. Hatten af for dem der kan, jeg kan bare ikke lade være med at svare. På et eller andet plan synes jeg det er lidt respektløst ikke at forholde sig til et indlæg som en anden bruger har brugt tid på at tænke over og skrive. Så ruller lavinen og tilsidst er der skrevet så mange ting at man ofte bliver nødt til at minde om hvad man startede med at skrive. Nogle folk synes det er tidsspilde, men jeg vil frygtelig gerne forstås,... rigtigt, og det er drivkraften der får mig til at blive ved. For mig bliver det en udfordring, ikke at få ret, men at folk ikke forlader tråden og har misforstået mig. At andre ikke har det sådan er fint nok, jeg synes bare tit man får et gok i nødden (især når emnet om hvordan vi har det herinde kommer op), jeg fornemmer i hvert fald klart en irritation. Det er jeg faktisk lidt ked af, for jeg deltager jo ikke i debatter for at genere nogen. :vedikke:

 

 

Problemet er, at der ikke bliver svaret på ens indlæg med "mener du sådan, eller?" men med en fortolkning og pænt hurtigt bliver ens ord twistet fuldstændigt, det gjorde mine i hvert fald, og sådan gider jeg hverken diskutere i virkeligheden eller på et forum. Det virker for mig som om der går sport i det og at folk lige præcis går efter personen istedet for bolden.

 

Det er jo fint nok at nogle synes det er en god måde at debattere på, man kan jo heldigvis bare zappe forbi, men nu blev der decideret spurgt til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tonen er som regel god, men nogle gange sker der noget. Det er som om at det hele eksploderer i en hetz indimellem. Som er ret ubehagelig, både hvis det er en selv det går udover men også som "tilskuer".

Jeg er nærmest blevet stemplet dyremishandle herinde, fordi jeg valgte selv at lade en hund løse et problem. Det var en..... Oplevelse :shock:

herefter har jeg valgt at deltage i forum i et mindre omfang. Og går som regel uden om træningsemner. Der var tilsyneladende ikke plads til forskellige tilgange til en træningsproblematik og det blev mindre kønt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er, at der ikke bliver svaret på ens indlæg med "mener du sådan, eller?" men med en fortolkning og pænt hurtigt bliver ens ord twistet fuldstændigt, det gjorde mine i hvert fald, og sådan gider jeg hverken diskutere i virkeligheden eller på et forum. Det virker for mig som om der går sport i det og at folk lige præcis går efter personen istedet for bolden.

 

Det er jo fint nok at nogle synes det er en god måde at debattere på, man kan jo heldigvis bare zappe forbi, men nu blev der decideret spurgt til det.

 

Det er faktisk en præcis beskrivelse af hvad jeg mener, når jeg siger at debatten ikke er tilstrækkelig konstruktiv.

 

Og jeg tror faktisk ikke rigtig på at nogen overhovedet synes det er en god måde at debattere på. Bare at vi er nogen som falder i den grøft fra tid til anden - og må hjælpes op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes som udgangspunkt, at tonen er fin og at her er ret hyggeligt. Men jeg oplever også, at det kun er indtil, der er nogen der skriver noget andet end flertallet - så kan bølgerne godt gå ret højt og nogle gange kan det godt virke som om man bare VIL finde et eller andet at sætte en finger på og så kan ens ord hurtigt blive fordrejet, så man næsten slet ikke kan genkende det man selv skrev.

Men som Buddha skriver, kan man jo altid spørge hvis man er i tvivl - eller i hvert fald acceptere, at man har misforstået det skrevne, når modparten så forklarer sig.

 

At man diskuterer begreber og udtryk kan jeg godt synes er spændende. Og når det ikke er spændende mere, så holder jeg op med at læse med :blink: Men jeg synes godt nok, det er trættende når et ord eller en sætning bliver pillet ud af sammenhængen og skal fluekneppes igennem tre sider. Især når det er blevet forklaret en million gange hvad der menes.

 

Og så er jeg nok også begyndt at være en af dem, der sorterer kraftigt i hvad jeg skriver herinde, fordi jeg simpelthen ikke orker "kampen." Hvis jeg ved, at mit indlæg er et af dem, der kan få folk op af stolene og at min holdning på ingen måde er velset herinde, så vælger jeg nogle gange at slette det igen. Og det er jo temmelig ærgerligt, at jeg ikke er den eneste :???: For det fede herinde er da, at der er så mange forskellige mennesker og dermed så mange forskellige måder at holde hund på. Det giver nogle vinkler på debatter, som man ikke ville have fået, hvis vi allesammen holdt hund på den samme måde.

Èn holdning burde jo ikke være mere rigtig end en anden og man må jo også stole lidt på, at vi alle sammen er fornuftige mennesker, som ud fra vores egen overbevisning gør vores bedste.

Så kan man jo være heldig at lære noget nyt ud fra andres måde at holde hund på, men det stopper jo, hvis folk ikke orker debatterne mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Allermest elsker jeg i øvrigt kommentarerne om "du burde få dig en bamse fra BR i stedet":klap: Jeg kan huske at jeg fik sådan en kommentar, fordi en bruger mente, at hvis man smed en lortepose fra sig, så var man ikke egnet til at have hund:lol:

 

Du må altså heller ikke smide de lorteposer - uanset om de ligger skjult og er nedbrydelige, for Maggie elsker at apportere dem - og jeg elsker altså ikke at modtage dem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...