Hop til indhold

Klassisk betinget


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Er der noget som er klassisk betinget hos jer - som Povlovs hunde?

 

Og er det bevidst eller ubevidst?

 

 

De sjoveste herhjemme er de ubevidste! Den ene er Dorit der VED at hun skal spise når vandet skiftes i skålene. Hun bliver helt begejstret, og laver en lille glædesdans. Af samme grund får de kun rent vand uden for spisetiderne hvis det er strengt nødvendigt:lol:

 

Hun er også betinget på tandbørsten. Den betyder nemlig at hun skal på badeværelset og tygge i sit gevir:-)

 

Bella er også betinget på tandbørsten. For hende betyder den at hun skal i haven - med mindre det regner:mrgreen:

 

Der er mange bevidste situationer hvor det bliver brugt, primært i træningssituationer og når de skal være alene. Men jeg synes de selvlærte er de sjoveste.

 

Hvad har i betinget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg putter min mobil i lommen tror Tysse det betyder at vi skal ud, så det minder jo lidt om at lukke laptoppen.

Han tror også at han skal have mad hver gang han har været ud at gå tur, så hvis han bliver luftet mere end 3 gange på en dag deler jeg en normal portion op i 2 halve portioner, så bliver han ikke skuffet og jeg er fri for at han går og siger at han er vildt sulten.

Ved ikke hvor det kommer fra men hvis jeg ikke lukker hoveddøren efter os vil han ikke med ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg ikke giver Bobo sele på og tager den almindelige snor (ikke flexlinen) bliver han altid ellevild og når jeg åbner døren, styrter han ud og stiller sig forventningsfuldt ved bilen og venter.

Det betyder nemlig, at vi skal i hundeskoven og det er bare verdens bedste sted, hvis man spørger ham.

 

Det er bare så sjovt at se hans reaktion hver gang det går op for ham, at han ikke skal have sele på :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Når opvaskemaskinen lukkes om aftenen og sættes igang = aften gå tur ;-) Zeus danser rundt viser bamser frem og er helt oppe og ringe ;-)

 

Når vækkeuret ringer om morgenen så er det ikke noget med at lade den ringe igen nej nej så er det op og vi skal ud og gå.

 

Det er ikke tit det sker at manden er med på aftenstur men den lille Zeus ved bare når det en sjældent gang sker at manden går med.... normalt har manden lagt sig i sofaen efter aftensmaden, men når han skal med går han lige på toilet og det er åbenbart stikordet for lille Zeus. Det betyder vi alle fire skal på tur, han danser op af gangen og er glad som bare fanden :-) og det er noget vi ikke har lært ham - i går aftes prøvede vi faktisk at undgå situationen for manden ville med på tur, men Zeus fangede den inden vi nåede noget som helst. Hold da op det kræ er klog ;-)

 

også skal man ikke røre ved liner eller seler - for det er altså gå tur ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Glemte lige en ting, når jeg støvsuger hele hytten så ligger hundene sig som regel, det der støvsugning er noget opreklameret noget synes de.

 

Men lige meget hvor de ligger i huset, så kommer de begge rendende så snart jeg støvsuger bryggerset, og det er fordi så åbner jeg nemlig døren og smider dør måtten ud så den kan blive rystet.

Og så står der to labber klar - yes så kan vi komme ud og ud løber de - og ligger sig i indkørslen. De bliver dog noget skuffet de dage det øser ned eller er 20 graders frost for så åbner hende damen ikke døren ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg tænder radioen hopper hun direkte i sin kurv. Det er vel bevidst for det er noget hun har lært igennem vores alene-hjemme træning. Når jeg har snakket i telefon bliver hun helt vild og ræser rundt. Det betyder i hendes verden at vi skal have gæster fordi mine forældre altid lige ringer inden de kommer. Det tror jeg er ubevidst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg står op om morgenen kan jeg godt nusse rundt og lave lidt forskelligt. Shandie sover gladeligt videre også hvis jeg går ind i stuen men nærmer jeg mig lamelgardinerne, vupti.... så står hun ved siden af mig og kigger på at jeg trækker til side. Hun ved godt at det er det sidste der sker inden døren bliver åbnet og man må komme i haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har et samsung tv, og når det slukkes, spiller det en lille melodi. For Futte betyder det helt sikkert at han skal ud! Det er levn fra da vi boede i lejlighed. Tv'et kørte ofte af bare vane men blev naturligvis slukket når vi skulle ud at gå eller i seng. Hvis vi havde gået nattur var vi nødt til at skrue lyden HELT ned for at undgå lyden.

 

Og når mikroovnen har bippet 2 gange inden for kort tid er både Futte og Arne sikker på at det KUN er mad til dem der kan tøes op deri.

 

Går vi hen til døren i forgangen er Lily helt sikker på at vi er på vej ud at gå snortur.

Link til indlæg
Del på andre sites

I "gamle dag", sådan 7-9 år siden vel, der var det meget, når jeg om aftenen slukkede skærmen til computeren, det lille klik, fik alle til at fare op, for nu var det sengetid, hvilket egentlig bare betyder at de kommer en tur i haven, i mens jeg bæster tænder osv og så er det direkte ind i seng bagefter. Da den stationære computer blev skiftet ud med en bærbar, blev det meget hurtigt til når den blev klappet sammen og aftenen, så var det ud tid! Og nu, der er det så noget jeg lukker coveret om iPadden, det gælder her om formiddagen, for så er det tur tid :ivrig: Og inden sengetid, resten af dagen kan jeg som regel godt lukke uden reaktion.

 

Der er flere, men det er nok de mest tydelige, som jeg lige kan huske :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundene er betinget på en del ting ubevidst - som de selv har tillært det. Og enig Anne, det er klart de sjoveste :klap:

 

-PC der klappes i, i løbet af dagen = gåtur

-PC der klappes i om aftenen = sengetid

-Klap i hænderne (Michael) = er vi på besøg, betyder det hjem. Om aftenen betyder det også sengetid

-Madlavning = aftensmad for dem også

-Sele på og ud i bilen = skoven (kommer de i bilen uden sele, så ved de godt vi evt skal handle og de bare skal vente - altså at der ikke sker noget for dem så)

-Træningstaske pakket = Zazu & Camy med, de to andre bliver hjemme hos deres farmand

-Sengetid = natmad

-Seler/liner/godbidstaske berøres = gåtur

 

Vi har absolut ikke hunde der er betinget på vækkeur der ringer - jo bevares, de kommer tættere på for at putte og blive nusset, men de er absolut ikke betinget på at det betyder så står vi op og flyver ud på tur. De er frygtelig dovne om morgenen, og ville meget hellere sove videre :lol: :klap:

 

Og så er de betinget på mine morgenrutiner. Jeg har en fast fridag og der er mine rutiner anderledes end de andre dage. De dage jeg skal på arbejde står jeg op kl. 5.30 og går på badeværelset og gør mig færdig. Kl 6 vækker jeg Michael og hundene, og så er alle oppe. På min fridag står vi op kl. 6 alle sammen, og jeg går først i bad senere. Dét skelner de i mellem - de ved udmærket hvornår jeg har fri og vi derfor måske hygger lidt længere om morgenen inden vi tager på tur. De dage jeg skal på arbejde, der ved de godt vi går på tur når Michael kører afsted. De er aldrig i tvivl om hvad der er hvad og er helt klar over om vi skal på tur med det samme eller lidt senere :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tydeligste hos mine er når vi spiser, mine hunde ligger altid og slapper af, de tigger aldrig, men hver eneste gang vi er færdig med at spise letter de sig med et sæt og sidder ved Hans Jørgens plads, jeg ved ikke helt hvad det er han gør, men jeg tror han lægger gaflen og rykker lidt bagud i stolen, så snart han gør det er de klar, han gemmer altid en bid til dem hver;)

Link til indlæg
Del på andre sites

I weekenden hygger vi længe herhjemme om morgenen, inden vi går tur, og Liv beholder nattøjet på.

Men når vi rejser os for at gå ud på badeværelset for at skifte tøj på hende, SÅ er Elvis klar, for så skal vi snart gå tur. Eller nej: Elvis mener, at vi skal gå tur NU-NU-NU :lol:

Bare træls, hvis hun skal have skiftet ble eller lign. inden vi gider gå tur - han skelner ikke :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når kæresten og jeg lægger os i sengen (enten om aftenen eller for at tage en morfar), så kommer Inca og går igang med sin pibekoncert, så er det nemlig tyggeben tid! Jeg åbner skuffen, tager benet op, og så lukker Inca skuffen, giver mig et kys, og så er det over i kurven og spise :hjerte: Når vi har gået tur, skal hun også have en. Og hvis vi tager en morfar/går i seng lige når vi er kommet hjem fra tur, så skal hun selvfølgelig også have sin "godnat godbid" xD Ellers bliver hun stående og dutter på skuffen og piver og piver indtil jeg giver efter :genert:

 

En anden sjov ting hun har lært sig selv, er at løfte venstre pote når hun skal have sin sele på (Hurtta y-sele), jeg smider den bare over hovedet og så løfter hun selv benet igennem :mrgreen: Og så er der selvfølgelig lyden af mine nøgler og døren til skabet i gangen der bliver åbnet (hundeskabet, der er dækkener, seler, mine gå-turs sko osv.), så ved hun vi skal ud og gå :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tydeligste hos mine er når vi spiser, mine hunde ligger altid og slapper af, de tigger aldrig, men hver eneste gang vi er færdig med at spise letter de sig med et sæt og sidder ved Hans Jørgens plads, jeg ved ikke helt hvad det er han gør, men jeg tror han lægger gaflen og rykker lidt bagud i stolen, så snart han gør det er de klar, han gemmer altid en bid til dem hver;)

 

Nøjagtigt det samme herhjemme, udover at det er mig der er Hans Jørgen. :mrgreen: Hos os er det noget med at man skubber tallerkenen fra sig, tror jeg, men den er sikker hver gang.

 

Men der er garanteret en masse andre ting, som man ikke engang tænker over i dagligdagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Nøjagtigt det samme herhjemme, udover at det er mig der er Hans Jørgen. :mrgreen: Hos os er det noget med at man skubber tallerkenen fra sig, tror jeg, men den er sikker hver gang.

 

Men der er garanteret en masse andre ting, som man ikke engang tænker over i dagligdagen.

 

Sådan er det også hjemme hos os, og det er mig der er "godbids-damen" ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror vi har mange, men her er et par helt sikre:

 

- Når Sinus er blevet børstet, fået klippet poter o.lign. så får han altid en tyggeting bagefter. Så når jeg siger SÅ og lægger børste/saks så suser han ud i køkkenet hvor dåsen med gufferne står :mums:

- Når børnebørn får en is eller slik efter aftensmaden, så får Sinus selvfølgelig også et eller andet i sin seng i stuen. Så straks han ser ungerne med en is eller en lille bøtte med slik i hånden, så går han "i seng" :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Piske flødeskum med håndmixeren og banke risene af på kanten af skålen = hund kommer for at få lov at slikke risene!

Man kan til gengæld piske alt muligt andet, uden han dukker op.

 

hvis man tager noget ud af bordet efter aftensmaden, men lader noget stå med rester på... så sidder han stand by ved siden af bordet og stiiiiiiirrreeer på det... hvis vi ikke reagerer, growler han først, for derefter at hviske-gø, pive-gø og til sidst giver et ordentligt VOV!

 

hvis man skraber rester af tallerkener i skraldespanden, kommer han straks rendende - det kunne jo være hans madskål det landede i?

Link til indlæg
Del på andre sites

- Åbning af pilleglas i køkkenet / Hvis hundene skal have piller står de i køkkenet og bliver pakket ind i et guf.

- Drypning af øjne / Betyder 3 guffer (jo de kan godt tælle)

- Sidder jeg i sofaen og siger "Nå", så er det sengetid og hundene løber ud i kurven

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...