Hop til indhold

"Jeg har ik sovet i et år"..........


Signe2003
 Share

Recommended Posts

Hvad gjorde I andre, da I hentede jeres hvalp? Her tænker jeg på at sove i samme rum i en periode eller for altid?

 

Problemet er bare at vi bor i et 2 plans hus, hvor soveværelset er på 1. sal. Så døren skal ikke stå åben.

 

Vi har samme situation, soveværelset er på 1. sal, og der er ingen afskærmning omkring trappen. Derfor er der bare ingen hunde på 1. sal og dermed i soveværelset.

 

Jeg har sovet i stuen de første 3-4 uger med begge hunde. Med nr. 2 gik det nemmere, for hun havde jo den store hund at få tryghed hos. Der er åben forbindelse fra stueetagen og op, så hundene kan høre os føle os hele natten (når jeg snakker i søvne, og det gør jeg tit, snakker jeg åbenbart med hundene:stupid:).

 

Jeg er så meget opmærksom på at de får al den kontakt og nærhed de har brug for. Det betyder masser af kvalitetstid med dem i hverdagen når jeg kommer hjem fra job, og om aftenen ligger jeg tit og roder på gulvet eller krammer med dem i sofaen.

 

Jeg har, hvis jeg selv skal sige det, 2 yderst glade, tilfredse, afbalancerede hunde, som har tæt på det perfekte hundeliv.

 

Så start forfra med nætterne. Sov sammen med hunden på et sted hvor den er tryg og tilfreds. Hav en struktureret hverdag med rolige aktiviteter, og giv den også gas af og til. Hav faste putteritualer, så hunden ikke er i tvivl om at det nu er sovetid. Buret kan i fylde med puder og tæpper og overdække så det bliver en hule. Hver gang hun får en tyggeting, er det i buret (med åben låge). Der er forbud mod at lukke buret de næste måneder. En dag vil hun givetvis selv søge i buret, og så kan i træne at lukke det, først i 10 sek., så 20 sek. osv.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men at skrive at hunden Skal være i soveværelset? Jeg pådutter jo heller ikke jer andre at hunden Ikke må være i soveværelset! Nu har trådstarter ytret at hunden ikke skal sove i soveværelset, så nytter det jo ikke noget at det er de eneste råd der kommer til personen!

 

Det er fint at I har det anderledes, men det løser altså ikke TS's problem! Det er der jeg vil hen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men at skrive at hunden Skal være i soveværelset? Jeg pådutter jo heller ikke jer andre at hunden Ikke må være i soveværelset! Nu har trådstarter ytret at hunden ikke skal sove i soveværelset, så nytter det jo ikke noget at det er de eneste råd der kommer til personen!

 

Det er fint at I har det anderledes, men det løser altså ikke TS's problem! Det er der jeg vil hen :)

Men indimellem kan der jo være folk der gør som de gør fordi de er nye hundeejere og ikke ved bedre - TS skriver både at de "(helst) ikke" vil have hunden i soveværelset, og derfor som jeg læser det ikke er fuldstændig urokkelige på dét punkt, samt at de har haft hvalpen i soveværelset den første tid. Det kunne jo være at TS ændrede mening når hun kunne læse hvor mange der selv har og mener det er det bedste, at have hunden i soveværelset ;-) så hjælper det jo heller ikke kun at komme med råd til at få hunden til at blive ude i baggangen - da slet ikke hvis det ikke er det man mener er det bedste! Og som jeg læser et af TS's indlæg, så er hun også åben for folks ærlige mening. Den er blevet skrevet her i tråden fra folk "i begge lejre" - så må man jo finde det der passer bedst til sig selv og ens hund.

 

Min mand var da også helt overbevidst om, da vi fik Ayo 8 uger gammel, at hun skulle sove i kurven (dog i soveværelset). Efter en uge kunne han godt se at Ayo absolut ikke var enig og ikke syntes det var en succes - og han kendte min holdning til det - op i sengen med hunden. Og det endte jo så med at han skiftede mening, og allerede efter første nat med Ayo i sengen var han også helt overbevidst om at det var det rette, og tilmed møghyggeligt! I kurven vågnede Ayo og var ked af det hver 1-2. time hver eneste nat - fra hun kom op i sengen sov hun igennem fra vi gik i seng og til vi stod op igen. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der er en gang ved soveværelset, kunne der vel afskærmes både til trappe, så den ikke faldt ned, og ind til soveværelset med børnegitter. Så den i det mindste kunne lugte og høre, den ikke var så alene. Selskabshunde er vel kaldt dette, fordi de netop gennem hundrede år er opdrætter til netop selskab. Det er en skidt start for din hvalp, at den så lille allerede skal kaperer så meget stress og føle sig så ensom og bange.

Find hurtigt en anden løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Ulla lige kort kommer ind på, synes jeg, at der er skrevet for lidt om, hvilken type hund I har valgt. I har valgt en bichon, hvor begge de to racer gennem århundreder er avlet i retning mod at være mest muligt menneskesøgende og selskabelige. I har givetvis valgt typen, fordi I kan lide nogle af de egenskaber, der hører med: en kærlig hund, tillidsfuld, kælen, nem at gå løs med etc.

 

De egenskaber har dog også en "bagside": I har valgt en hundetype med stort behov for fysisk nærhed - med sine mennesker og/eller med hundebofæller. Jeg har selv en hund af samme type (löwchen). Og selv om I givetvis kan lære jeres hvalp at sove alene i gangen uden at skrige af angst og stress, så er der næppe nogen hundetype, som det falder mindre naturligt, end den I netop har valgt.

 

Det synes jeg forpligter. Jeres hvalp fælder ikke, den snorker ikke, og om få uger vil den sove som en sten hele natten uden at forstyrre jer det mindste - på gulvet eller i buret, hvis I gør en indsats for at lære den, at det er der, det foregår.

 

Alternativet er at lære den at sove i gangen, og det synes jeg åbenlyst ikke er optimalt, men vil I gøre det, må I i hvert fald gøre det på hvalpen præmisser - dvs. under dens angst/stress-tærskel. Det bliver givetvis noget med en madras på gulvet i gangen i en periode, og derefter måske en periode med et børnegitter, hvor I så sover på madrassen på den anden side og efterfølgende rykker op i sengen. Det kan garanteret godt lykkes, og I kan vel sagtens få en glad hund med det sovearrangement også.

 

Fortsætter I som nu, kan I grundlægge en separationsangst hos jeres hvalp, der kan blive en udfordring i alle mulige andre sammenhænge også, og I får med stor sandsynlighed svært ved at få hvalpen til at forbinde buret med andet end efterladthed, så jeg ville bestemt ryste posen og finde på en anden løsning så hurtigt som muligt. Hellere i dag end i morgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godmorgen.

 

Vi tog vores lille hvalp med ind i soveværelset i nat og var kun ude og tisse kl. 3:15 og ellers har vi SOVET.

 

Tak for alle jeres råd. Vil helt sikkert bruge "jer" en anden gang.

 

God dag til jer alle.

 

Hvor dejligt at høre at I finder en løsning til glæde for både jer og hvalpen :5up: Al start er svær, men jeg håber virkelig at I får rigtig meget glæde af jeres lille hund.

 

Håber ikke du er blevet skræmt af debatten/tonen herinde. Vi er mange forskellige hundeejere, og dermed er der mange tilgange til måden at hold hund på, og vi har allesammen en masse erfaringer at øse ud af - men ét er sikkert, vi ønsker alle det bedste for vores hund(e) og giver gerne vores erfaringer videre til nybagte hvalpe"forældre". :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er bare at vi bor i et 2 plans hus, hvor soveværelset er på 1. sal. Så døren skal ikke stå åben.

 

Vi bor også i 2 plans hus hvor vi sover ovenpå.

Mine hvalpe har sovet i deres bur ved siden af min seng - i starten i hoved højde så de kunne se mig. Senere blev buret rykket ned på gulvet. Mine hvalpe havde masser af tæpper at rode rundt med i deres "værelse" - Da de var omkring 4 måneder blev buret sat væk og hvalpen vænnet til kurv. Det tog 3-4 dage indtil han forstod han skulle ligge i den.

Men som det er med hunde så ender de jo på et eller andet tidspunkt i ens seng og i dag er det sådan at den yngste af mine hunde sover i sengen under min dyne - nogle gange går han ned i sin kurv, for så at komme tilbage senere. De to ældste sover i kurv i soveværelset - nogle gange går en af dem ind til den ene søn, som har værelse ovenpå og sover hos ham. Men grundlæggende sover vi alle sammen.

 

Du kunne overveje et børnegitter på trappen - så hunden ikke dratter ned af den - det havde vi også mens hvalpene voksede til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder til at problemet er ved at finde sin løsning, men jeg vil alligevel godt knytte et par kommentarer til.

 

Den tid hunden er alene (altså helt alene, ikke sammen med andre hunde heller), bør efter min mening begrænses mest muligt. Så er man borte om dagen, er det jo en slags gratis "være sammen tid" om natten, når man sover. Det er 6-8 timer sammen og det tæller.

 

Da jeg ikke er tilhænger af hunde i sengen, ville jeg nok indrette et hjørne med et så stort bur som muligt og med en sovehule i. Jeg ville træne hunden til at være super glad for burdet og hulen, måske lægge mig ned til burdet et par nætter, men jeg ville sørge for at hunden blev i burdet hele natten - ellers ender den i sengen og det ville jeg ikke have.

 

Som mange herinde ved, har jeg ikke selv mine 2 (sommetider 3) hunde i soveværelset. Til gengæld er vi hjemme hele dagen og sammen med hundene - og de er 2 som er sammen om natten i hunderum med løbegård til. Dels er de ofte møjbeskidte efter sen aftenluftning i al slags vejr og terræn inc. pløjejord og dels synes jeg hundene har fordel af at kunne gå ud og lette sig om nødvendigt fx. ifbm. dårlig mage osv.

 

Tidligere, da vi i slut 80'erne fik en Norsk Elghund, havde vi besluttet at hun måtte være i soveværelset. Dengang var vi også udearbejdende og hunden skulle være alene 4-6 timer dagligt, så det syntes vi gav mening...... lige indtil hun kom i løbetid. Så syntes vi ikke det var så hyggeligt med blodpletter på gulvtæppet - og jeg nægtede at give hende løbetidsbukser på, for det forhindrer hunden i at holde sig ren og det kan give problemer, tror jeg. Det viste sig faktisk at hunden tilsyneladende ikke havde det mindste imod at sove i køkken alrummet, hvor vi havde klinkegulv. Jeg havde lagt an til at sove der sammen med hende, men det var helt overflødigt. Hun havde det fint - og måske køligere der. Alle døre var åbne, men hun blev i køkkenet, nu vi havde sat sengen der!

 

Hvad gør alle jer med tæver som kommer i løbetid og som sover i soveværelse og måske endda i jeres seng?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sådan et vædliggerlagen , billigt købt i Aldi, som jeg lægger under der hvor løbetidshunden ligger. Det skåner madras og så skiftes sengetøj jo tit. Har ingen fjer/dundyner mere, de er slået ihjel for år siden.

Lige nu har jeg jo kun ældre steriliserede tæver.

Vådliggerlagnet var et hit, da Molly engang pludselig kun ville føde sit ene kuld i sengen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder til at problemet er ved at finde sin løsning, men jeg vil alligevel godt knytte et par kommentarer til.

 

Den tid hunden er alene (altså helt alene, ikke sammen med andre hunde heller), bør efter min mening begrænses mest muligt. Så er man borte om dagen, er det jo en slags gratis "være sammen tid" om natten, når man sover. Det er 6-8 timer sammen og det tæller.

 

Da jeg ikke er tilhænger af hunde i sengen, ville jeg nok indrette et hjørne med et så stort bur som muligt og med en sovehule i. Jeg ville træne hunden til at være super glad for burdet og hulen, måske lægge mig ned til burdet et par nætter, men jeg ville sørge for at hunden blev i burdet hele natten - ellers ender den i sengen og det ville jeg ikke have.

Som mange herinde ved, har jeg ikke selv mine 2 (sommetider 3) hunde i soveværelset. Til gengæld er vi hjemme hele dagen og sammen med hundene - og de er 2 som er sammen om natten i hunderum med løbegård til. Dels er de ofte møjbeskidte efter sen aftenluftning i al slags vejr og terræn inc. pløjejord og dels synes jeg hundene har fordel af at kunne gå ud og lette sig om nødvendigt fx. ifbm. dårlig mage osv.

 

Tidligere, da vi i slut 80'erne fik en Norsk Elghund, havde vi besluttet at hun måtte være i soveværelset. Dengang var vi også udearbejdende og hunden skulle være alene 4-6 timer dagligt, så det syntes vi gav mening...... lige indtil hun kom i løbetid. Så syntes vi ikke det var så hyggeligt med blodpletter på gulvtæppet - og jeg nægtede at give hende løbetidsbukser på, for det forhindrer hunden i at holde sig ren og det kan give problemer, tror jeg. Det viste sig faktisk at hunden tilsyneladende ikke havde det mindste imod at sove i køkken alrummet, hvor vi havde klinkegulv. Jeg havde lagt an til at sove der sammen med hende, men det var helt overflødigt. Hun havde det fint - og måske køligere der. Alle døre var åbne, men hun blev i køkkenet, nu vi havde sat sengen der!

 

Hvad gør alle jer med tæver som kommer i løbetid og som sover i soveværelse og måske endda i jeres seng?

 

Nu har jeg haft hund i soveværelset i over 5 år, og han er endnu ikke havnet i sengen :engel: så mon ikke det er et spørgsmål om vil/vil ikke?

Til gengæld er jeg ikke tilhænger af at hunden skal opholde sig i bur en hel nat.....som mange netop skriver, så har de tit behov for at flytte rundt i forhold til varme/kulde og den mulighed er udelukket når de er i bur.

Kan godt være jeg nu får hug - men jeg forstår slet ikke hvorfor en hund ikke må ha' frihed om natten? :hmm: Jeg mener, den danser jo ikke på bordene mens vi andre sover, den sover bare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kunne også sige at et GD bur til en lille hund er et soveværelse for en stor :-)

 

Og hug kan man jo altid få hvis man siger noget, men argumenter er nu bedre. Tror ikke hundene har helt samme fornemmelse af frihed og ufrihed som vi mennesker, men også hunde er jo forskellige og nogen bryder sig muligvis ikke om begrænsninger, men de fleste tror jeg er ret ligeglade. Burdet skal være stort - eller åbent til nattelogi. Stort nok til at hunden kan gå rundt og at der kan være vand.

 

Skulle du have et bur som er stort nok skulle det være mindst 1½x2 m vil jeg tro

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hunde er ikke i sengen og den gamle nærmer sig 11 år og den lille passeret 1½.

Når de er i løbetid så sviner det jo ikke mere end i resten af huset.

De elsker at gå i seng sammen med os og nyde at snorke og prutte om kap natten lang ;) Så ville aldrig kunne smide dem ud af soveværelset.

Ofte går de selv ud i bryggerset eller gangen og sover i løbet af natten og kommer gerne i soveværelset lige før vækkeuret ringer.

 

Vores lever i luksus i den forstand at de ikke er alene dagligt og yderst sjældent hele 8 timer i træk, så det er ikke for at begrænse alene tid, men fordi vi ved at vi har flokdyr og de gerne sover sammen med deres flok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg holder med flertallet herinde i at fremgangsmåden må være langsom tilvænning. Og at en enlig hund, der er alene en hel arbejdsdag, ikke også bør sove alene. Så skulle man have valgt en kat i stedet, imo.

 

Hvad gør alle jer med tæver som kommer i løbetid og som sover i soveværelse og måske endda i jeres seng?

Shandie blødte ikke ret meget når hun sov og var meget emsig med at holde sig selv ren så snart hun vågnede, så et badehåndklæde var nok til at jeg aldrig fik blod på lagnet. De tilfælde hvor hun kunne finde på at dryppe lidt var, hvis hun pludselig så en kat ude i haven eller når jeg kom hjem, for så havde hun for travlt til at huske på numsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

man kan ikke se på vores tæpper om der bor to intakte tæver eller en teenageknægt ;)

Ej det er ikke løbetid vores tæpper er hærget af og når engang der er penge køber vi nye gråmeleret gulvtæpper.

En skønne dag kommer der dog trægulv i stuen - meeeeennnn ikke nu.

Men har det sådan at hvis jeg vælger at have intakte tæver så må jeg også tage rengørringen. Man kan jo rense gulvtæpper to gange om året hvis det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Ulla lige kort kommer ind på, synes jeg, at der er skrevet for lidt om, hvilken type hund I har valgt. I har valgt en bichon, hvor begge de to racer gennem århundreder er avlet i retning mod at være mest muligt menneskesøgende og selskabelige. I har givetvis valgt typen, fordi I kan lide nogle af de egenskaber, der hører med: en kærlig hund, tillidsfuld, kælen, nem at gå løs med etc.

 

De egenskaber har dog også en "bagside": I har valgt en hundetype med stort behov for fysisk nærhed - med sine mennesker og/eller med hundebofæller. Jeg har selv en hund af samme type (löwchen). Og selv om I givetvis kan lære jeres hvalp at sove alene i gangen uden at skrige af angst og stress, så er der næppe nogen hundetype, som det falder mindre naturligt, end den I netop har valgt.

 

Det synes jeg forpligter. Jeres hvalp fælder ikke, den snorker ikke, og om få uger vil den sove som en sten hele natten uden at forstyrre jer det mindste - på gulvet eller i buret, hvis I gør en indsats for at lære den, at det er der, det foregår.

 

Alternativet er at lære den at sove i gangen, og det synes jeg åbenlyst ikke er optimalt, men vil I gøre det, må I i hvert fald gøre det på hvalpen præmisser - dvs. under dens angst/stress-tærskel. Det bliver givetvis noget med en madras på gulvet i gangen i en periode, og derefter måske en periode med et børnegitter, hvor I så sover på madrassen på den anden side og efterfølgende rykker op i sengen. Det kan garanteret godt lykkes, og I kan vel sagtens få en glad hund med det sovearrangement også.

 

Fortsætter I som nu, kan I grundlægge en separationsangst hos jeres hvalp, der kan blive en udfordring i alle mulige andre sammenhænge også, og I får med stor sandsynlighed svært ved at få hvalpen til at forbinde buret med andet end efterladthed, så jeg ville bestemt ryste posen og finde på en anden løsning så hurtigt som muligt. Hellere i dag end i morgen.

 

Jeg er 100% enig!!

 

Vi har 3 hunde, en sover i stueetagen på vores kontor (En husky) og de sidste to sover i sengen, og hvis de selv bestemmer helst oven på en af os (Lowchens). Det viser nok egentlig meget de to racers forskellige behov. Vores husky har aldrig gidet at sove i sengen, selv da han var 8 uger foretrak han en kurv ved siden af sengen. Da vi fik vores lowchen hvalp var hun så lille at jeg var bange for at trille over hende i søvne og jeg brød mig ikke om at hun sov i sengen. Derfor havde vi et bur ved siden af sengen til hende. Men vi gik i seng og hun sov ved siden af mit hovede, og når hun var faldt i søvn og sov tungt, blev hun forsigtigt løftet ned i buret :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men at skrive at hunden Skal være i soveværelset? Jeg pådutter jo heller ikke jer andre at hunden Ikke må være i soveværelset! Nu har trådstarter ytret at hunden ikke skal sove i soveværelset, så nytter det jo ikke noget at det er de eneste råd der kommer til personen!

 

Det er fint at I har det anderledes, men det løser altså ikke TS's problem! Det er der jeg vil hen :)

 

Jeg er enig med dig i at det ikke er den ENESTE mulighed - Men der er MEGET forskel på en schæfer, som er avlet til at arbejde selvstændigt, og en bomuldshund, som er avlet til selskabelighed. Netop som Søster Lagkage også så fint påpeger. Jeg ser ikke nogen der skriver at den eneste løsning på problemet er at den skal sove i ske i soveværelset - Men jeg ser mange der deler deres erfaring om at den nemmeste løsning er at den sover i soveværelset.

 

Hvad gør alle jer med tæver som kommer i løbetid og som sover i soveværelse og måske endda i jeres seng?

 

Vi skifter lagen dét oftere i de 2-3 uger. Vores Lily er heldigvis god til at holde sig ren (og så bløder små hunde ikke så meget som store), men man kan ikke fuldstændig undgå et par dråber blod i sengetøjet. Men jeg synes ærlig talt at det er klammere når en hund har brækket sig på gulvtæppet...... Det er sværere at få rent.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ændre ikke på noget omkring løbetid. For at være ærlig så er det godt nok ikke hundene der oftest er skyld i en blodplet på lagnet; )

 

Besøger vi andre i den periode så har de fået bukser på så de ikke sviner på andres tæpper.

Enig i det hele! :lol: Næsten i hvert fald. For Iso kan godt nok plette lagnet om natten, men det er jo ikke mere end en lille dråbe eller to. Det går faktisk ikke en gang igennem lagnet, så vådliggerlagen er ikke rigtig aktuelt, i modsætning til "den tid på måneden"... :roll: Så det eneste jeg gør er, at vaske lagner oftere end normalt.

 

Bruger også løbetidsbukser hvis vi er på besøg hos andre. Eller hvis vi træner indendørs. Ja, faktisk kan hun også få bukser på når vi træner udendørs i klubben, hvis det er én af de dage hvor hun drypper ekstra meget (for det kan hun godt gøre om dagen - det er som om det går ned i produktion om natten..?).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...